Browsing Nord Open Research Archive by Subject "barn"
Now showing items 1-20 of 24
-
Barn som pårørende. Å være pårørende til sin forelder med kreftsykdom
(Bachelor thesis, 2013-08-15)Hensikt: Å belyse hvordan barn opplever at mor eller far får en kreftdiagnose. Resultat: Forskningsartiklene tar for seg hvilket informasjonsbehov barn har, hvor mye kunnskap barn ønsker, behov for å snakke med sykepleier ... -
Barn som pårørende. Ivaretakelse av barn som har foreldre med psykisk sykdom
(Bachelor thesis, 2013-08-16)Hensikt: Å undersøke hvordan sykepleier involverer barnet i behandlingen av dens psykisk syke forelder, og hvordan dette bidrar til at barnet mestrer sin hverdag på bedre måte. Resultat: Barn av foreldre med psykisk sykdom ... -
Barns erfaring med psykisk syke foreldre
(Bachelor thesis, 2013-08-15)Hensikten med studien var å belyse barns erfaring med det å leve med foreldre som lider av en psykisk lidelse. Resultatene viste at barn benyttet seg av ulike mestringsstrategier i forhold til å leve med foreldre som er ... -
Barns følelse av mestring i barnehagen
(Student paper, others, 2012-03-05)Tema for fagoppgaven min er "Barns følelse av mestring i barnehagen". Barns følelse av mestring i hverdagen er viktig for barnets lærelyst og utvikling av en positiv selvfølelse. Som førskolelærer er det viktig for oss å ... -
Barns medbestemmelse og rett til egne valg: overgangen mellom barnehage og skole
(Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag, Working paper, 2008-12-09)Barns medbestemmelse og rett til egne valg" er en videreføring av prosjektet ”overgang - barnehage skole” OBS delprosjekt 3, ”Styrking av 5-9-åringenes sosio-emosjonelle beredskap i barnehagen og skolen” (Lillemyr, O.F, ... -
Barns medvirkning
(Student paper, others, 2012-03-05)Siden jeg mener dette er et tema som er viktig for barna i barnehagen har jeg valgt å skrive om barns medvirkning i min fagoppgave som er en del av eksamen i pedagogikkfaget siste året på førskolelærer studiet. Jeg ønsker ... -
Barns mestring i uformelle læringssituasjoner
(Student paper, others, 2012-02-28)Ut i fra mitt ønske om å undersøke de uformelle læringssituasjonene i barnehagen og utførelsen av disse med tanke på barns mestring, blir problemstillingen: Hvordan kan førskolelæreren legge til rette for at barn mestrer ... -
Danning og BRM: hvordan kan førskolelærer tilrettelegge for utvikling av dannelse ved hjelp av barns rett til medvirkning i barnehagen
(Student paper, others, 2012-02-29)Tema for min undersøkelse er danning og barns rett til medvirkning. Jeg har lyst til å se på hvordan personalet i barnehagen jobber med danning og barns rett til medvirkning, med tanke på om disse kan ha innvirkning på ... -
Dobbel kulturtilhørighet: hva kan førskolelærer gjøre for å støtte minoritetsspråklige barns doble kulturtilhørighet?
(Student paper, others, 2012-02-28)Rammeplanen er klar på hva barnehagene skal gjøre; støtte opp under den doble kulturtilhørigheten. Det kan være et stort rom for hvordan man velger å arbeide med dette. Rammeplanen presiserer bare at det skal være et ... -
Fokus på barns egen helse
(Bachelor thesis, 2013-09-19)I denne oppgaven ønsker jeg å belyse et tema som jeg mener er viktig for meg i rollen som kroppsøvingslærer, og som også er viktig i dagens samfunn. Og det er å bevisstgjøre elevene om god og sunn helse. Men hva er sunn ... -
Foreldre og vernepleieres refleksjon over den gode hjelperrelasjon
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;32, Master thesis, 2006) -
Friluftsliv blant barn og unge på Helgeland : en kvantitativ undersøkelse ; rapport 1
(Fredrikke, Research report, 2009-09-30)Opprettelsen av Polarsirkelen Friluftsråd vinteren 2007 initierte en kartlegging av barn og unges forhold til friluftsliv i medlemskommunene til friluftsrådet. Det ble gjennomført en kvantitativ undersøkelse iblant alle ... -
Førskolebarn og psykisk helse
(Master thesis, 2012-01-30)Denne studien handler om førskolelæreres forståelse og praksis med barns psykiske helse. Studien består av 2 fagartikler. -
Hvordan samspillet mellom voksne og barn blir til: hvordan gjennomfører personalet i barnehagen barnesamtalen?
(Student paper, others, 2012-03-08)Temaet i oppgaven er hvordan samspillet mellom barn og voksne blir til. Det jeg ønsker å se på i denne undersøkelsen er om personalet møter barna med den respekt og omsorg som det står i rammeplanen at vi har en yrkesetisk ... -
Individuell plan - erfaringer fra 7 foreldre til barn med funksjonsnedsettelser
(Master thesis, 2008-11-14)Prosjektet ønsker å belyse erfaringer/opplevelser som foreldre til barn med funksjonsnedsettelser har hatt i forhold til sitt barns individuelle plan. Forfatteren har spesielt ønsket å se på samarbeidet med tjenesteyterne, ... -
Kunnskapsoppsummering av universelle foreldrestøttende programmer/tiltak for foreldre med barn i aldersgruppen 6-16 år : delrapport 1 : foreldrestøttende arbeid i Nye Namsos kommune
(FoU-rapport / Nord universitet;47, Others, 2019)Rapporten presenterer en systematisk litteraturgjennomgang av universelle foreldrestøttende tiltak/programmer for foreldre med barn i alderen 6-16 år. Det overordnede målet for gjennomgangen har vært å identifisere hvilke ... -
Minoritetsspråklige barn i barnehagen
(Student paper, others, 2012-02-29)Det samfunnet vi lever i dag er et mer mangfoldig samfunn, noe som innebærer at befolkningen i Norge har forskjellige språk, kulturell og religiøs bakgrunn (Andersen, Bleka, Gjervan, 2006, s.87). Det vil derfor være stor ... -
Psykisk sykdom kan ha konsekvenser for foreldrefunksjonen og barnas situasjon: intervensjonsmuligheter
(Arbeidsnotat / Høgskolen i Nord-Trøndelag;257, Working paper, 2013-08-21)I denne studien forsøker vi å si noe om hvilke konsekvenser psykisk sykdom hos foreldre kan ha for barna. Det blir forsøkt forklart ut i fra Lazarus stress- mestringsteori. Avslutningsvis presenteres Barnas Time (BT) som ... -
"Relasjoner barn-voksen"
(Student paper, others, 2012-03-05)Det jeg selv er opptatt av i min jobb, og gjerne vil vite mer om er de relasjonene personalet i barnehagen har til barna. Har personalet innvirkning på barna i barnehagen? Hvordan kan relasjonene mellom voksen og barn ... -
Samhandling rundt barn og unge med sammensatte behov i Overhalla kommune (SARBU): sluttrapport
(Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag;100, Peer reviewed; Research report, 2014-10-07)Høgskole- og universitetssystemet er vant til å definere hva utdanningene skal inneholde og kan argumentere for hvorfor akkurat dette temaet er viktig. Prosjektet har bestreba seg på å fange perspektivene til tjenestepersonell ...