Innføring av kvalitetssystem i Lofotkraft : en vurdering av intensjon og resultat
Bachelor thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/140168Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Siden 2005 har energiselskapet Lofotkraft AS i Lofoten gjennomgått store organisatoriske
endringer etter å ha innført et såkalt kvalitetssystem. Fra å være en konvensjonell hierarkisk
organisasjon med sterkt silopreg og til tider ikke tilfredsstillende kvalitetssikring, har
Lofotkraft omorganisert konsernet til en prosess- og matriseorganisert virksomhet.
Målet med denne studien er å analysere innføringen av Lofotkrafts kvalitetssystem og
overveie de opprinnelige intensjoner med oppnådd resultat. I denne forbindelse er min
problemstilling:
”Innføring av kvalitetssystem i Lofotkraft: en vurdering av intensjon og resultat.”
Grunnen til at jeg har valgt denne problemstillingen er at jeg ønsker å se om de har lykkes
med de intensjonelle endringene de igangsatte, og om resultatet er tilfredsstillende i henhold
til opprinnelige mål.
Gjennom et kvalitativt forskningsdesign har jeg satt meg grundig inn endringsprosjektet som
resulterte i innføring av kvalitetssystemet. Dette designet ga meg også sjansen til å innhente
informasjon om bakgrunn, prosess og resultat av innføring gjennom kvalitative intervju med
relevante medarbeidere i Lofotkraft.
Oppgaven konkluderer med at endringen Lofotkraft har gjennomgått har vært svært positiv,
og at de har lykkes med sine intensjonelle grep for å bedre kvalitetssikring.
Beskrivelse
Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2008