Markedsføring i sosiale medier
Abstract
Temaet for denne Bacheloroppgaven er markedsføring i sosiale medier, med fokus på
bedrifters markedsføring mot sine kunder og potensielle kunder.
Gjennom denne oppgaven har jeg sett på hvordan norske bedrifter bruker sosiale medier for å
markedsføre seg mot kunder og potensielle kunder, altså forbrukerne i samfunnet. I tillegg har
jeg sett på om hvorvidt sosiale medier egner seg for å bygge merkevare og omdømme.
Denne oppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer med fem ulike norske bedrifter i tillegg
til ekstern litteratur. Informantene mine er de som nettopp har ansvar for bruken av sosiale
medier i den respektive bedriften.
Oppgavens teorigrunnlag er delt inn i tre hovedtemaer; markedskommunikasjon, merkevare
og omdømme. I tillegg har jeg sett på relasjonsbygging da dette er kjernen i disse tre temaene.
Teorikapitlet starter imidlertid med en orientering om hva sosiale medier egentlig er og jeg
beskriver tre av de mediene som er mest kjent og brukt. Analysen og drøftingen av de
empiriske funnene baseres på informasjonen som er innhentet i datainnsamlingsprosessen i
tillegg til ekstern teori.
De viktigste resultatene som fremkommer er at sosiale medier i hovedsak brukes av bedrifter
for å kommunisere og ha en dialog med kunder og potensielle kunder. Det kom også frem at
sosiale medier egner seg for merkevarebygging og omdømmebygging, men at mine
informanter foreløpig er litt uenige om det er mulig å bygge relasjoner i dette mediet. Det er
imidlertid fire grunner til at mine informanter har startet å bruke sosiale medier i deres
markedsføring. ”Alle” andre bruker det, det er populært, man når en yngre kundegruppe og
man kan kommunisere med kunden. To a disse faktorene er til en viss grad strategisk
forankret, mens de to andre er en handling basert på at bedriftene følger strømmen.
Description
Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2010