Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBårdsen, Torje
dc.contributor.authorWold, Øyvind
dc.date.accessioned2012-08-01T09:10:34Z
dc.date.available2012-08-01T09:10:34Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/140280
dc.descriptionStudentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Universitetet i Nordland, 2012no_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg entreprenøren som leder i vekstbedrifter og ser på hva som fremmer vekst i disse selskapene. Målet er å se hvilke tiltak, motiver og intensjoner som bidrar til å fremme vekst i de ulike selskapene. Vi ville finne svar på problemstillingen vår: «Hvilke tiltak har entreprenøren iverksatt for å fremme vekst, og hvilke motiver/intensjoner ligger bak dette ønsket om å vokse?». For å finne svar på dette har vi gjennomført en kvalitativ undersøkelse med fire entreprenører som var leder av eget selskap. Vi har valgt et fenomenologisk forskningsdesign og vil gå i dybden på vårt forskningsspørsmål For å svare på problemstillingen har vi analysert hver og en av dem og kombinert dette med eksisterende teori på emnet. Vi har tatt utgangspunkt i tre hoveddeler av teori: ledelsesteori, ledelsesmotiver og vekstteori. Vi fikk innholdsrike svar fra våre informanter, som ga oss en mer helhetlig forståelse av fenomenet. Vi fant ut i vår undersøkelse at tiltak, motiver og intensjoner om å vokse kan være svært forskjellige. Et tiltak som fremmer vekst i et selskap, trenger ikke nødvendigvis å fungere for et annet. Entreprenører har forskjellige motiver og intensjoner om å vokse, og vil handle forskjellig deretter. Tiltak som fremmer vekst vil være avhengig mange forskjellige faktorer som blant annet situasjonen til selskapet, hvilken bransje en er i og demografiske variabler. Bakgrunnen til entreprenøren er også med å styre hvilken effekt tiltakene medfører, på grunnlag av hvor kompetent en er til å gjennomføre disse.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherUniversitetet i Nordlandno_NO
dc.subjectbedriftsøkonomino_NO
dc.subjectledelseno_NO
dc.titleEntreprenøren som vekstfremmer : en kvalitativ studie av fire vekstentreprenørerno_NO
dc.typeBachelor thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel