Nettverkets betydning i etableringsfasen
Abstract
Bedrifter møter i dag stor konkurranse i markedet og det er kun omkring halvparten av
aksjeselskapene i Nordland som overlever etableringsfasen. Små nyetablerte bedrifter er ofte i
mangel på nødvendige ressurser og kan derfor oppleve etableringsfasen som utfordrende. Det
kan også oppleves som vanskelig å knytte til seg de rette personene som innehar nødvendig
kompetanse og nettverk samt har potensialet til å hjelpe den nyetablerte bedriften i gang. I lys
av dette ser vi viktigheten av å rette fokus på hvordan entreprenøren benytter nettverket ved
innhenting av ressurser og nettverkets betydning. Dette ledet oss til følgende problemstilling:
Hvilken betydning har entreprenørens nettverkfor innhenting av ressurser i etableringsfasen?
Vi har utarbeidet forskningsspørsmål gjennom operasjonalisering av vår problemstilling og
kom fram til følgende:
1. Hvilken betydning har nettverket for innhenting av finansielle ressurser?
2. Hvilken betydning har nettverket for innhenting av operasjonelle ressurser?
3. Hvilken betydning har nettverket for innhenting av menneskelige ressurser?
Vår litteratur omhandler entreprenørskap og etablering av små bedrifter, ressursbehov i
etableringsfasen basert på Wickhams (2006) ressursinndeling samt nettverk og dets
betydning. Oppgavens hovedfokus er på nettverk og dets betydning da tilgangen til ulike
ressurser og mengden av dem, avhenger av entreprenørens nettverk.
For å besvare vår problemstilling og våre forskningsspørsmål har vi benyttet oss aven
kvalitativ casemetode. Empirien er samlet inn ved hjelp av semistrukturerte intervjuer av
entreprenørene bak bedriftene. Vi har valgt våre tre casebedrifter ut i fra at de er aksjeselskap
lokalisert i Rana kommune og små bedrifter i etableringsfasen. Den innsamlede empirien fra
våre casebedrifter Brooom Trafikkskole AS, Clima AS og Mye i Media AS gav oss et godt
analysegrunnlag hvor vi ved hjelp av vår informant fra Helgeland Sparebank fikk et
supplerende syn angående bankfinansiering i etableringsfasen.
Gjennom vår analyse har vi funnet at når det gjelder nettverkets betydning for innhenting av
ressurser i etableringsfasen, kom nettverkets betydning tydeligst fram når det gjaldt de
menneskelige ressursene. Nettverket viste seg å ha mindre betydning for innhenting av
finansielle- og operasjonelle ressurser.
Entreprenørene anvender først sine nære relasjoner ved innhenting av kompetanse og råd, for
deretter å søke etter denne kompetansen utover sitt sosiale nettverk. Entreprenørene anvendte
særskilt sitt profesjonelle nettverk når det gjaldt viktige beslutninger angående strategiske og
markedsføringsrelaterte utfordringer. Etter hvert som entreprenørene etablerte sine bedrifter,
fikk de ytterligere styrket sine nettverk gjennom knytting av nye kontakter, økt tillit og
omdømme i markedet. Entreprenøren er den viktigste ressursen i etableringsfasen, da
bedriften er liten og ansvaret for innhenting av ressurser hviler på entreprenørens skuldre.
Dette betyr at skal entreprenøren klare å gjennomføre dette, vil bredden av nettverket være av
svært stor betydning. Dersom entreprenøren har et nettverk rundt seg som er kjent med
bransjen og har kompetanse innen ulike områder i samfunnet, kan nettverket rimelig og enkelt
besørge verdifull informasjon entreprenøren kan ha behov for i etableringsfasen.
Description
Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Universitetet i Nordland, 2013