dc.contributor.author | Gudmundsen, Trond Edvin | |
dc.date.accessioned | 2013-09-12T09:11:33Z | |
dc.date.available | 2013-09-12T09:11:33Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/140537 | |
dc.description | Masteroppgave i bedriftsledelse (MBA) - Universitetet i Nordland, 2013 | no_NO |
dc.description.abstract | Temaet for denne oppgaven er kommunikasjon i og mellom innovative prosjekt i en
inkubator. Målsetting har vært å undersøke og analysere hvordan og i hvilken grad
kommunikasjonen planlegges og påvirker innovative prosjekt i to norske inkubatorer. Det
første jeg har ønsket å finne svar på var i hvilken grad inkubator utarbeider en
kommunikasjonsplan for hvert prosjekt. Videre har jeg ville forsøkt å belyse i hvilken grad
inkubator lykkes med å organisere sin virksomhet slik at kommunikasjonsprosessen i og
mellom prosjektene påvirkes positivt. Dette er viktig da forskning viser at kommunikasjon
påvirker innovative prosjektet. Til slutt har jeg ønsket å se nærmere på hvordan og i hvilken
grad kommunikasjonsprosessen oppleves som hemmende eller fremmende på prosjektet.
Metodisk er dette en beskrivende oppgave.
Studien er gjennomført ved å benytte semistrukturerte intervju av 7 sentrale personer i
Kunnskapsparken Nord og Forskningsparken i Narvik og 4 av deres inkubatorbedrifter.
Hvilke inkubator som skulle være med i studien ble valgt tilfeldig. Når det gjelder valg av
inkubatorbedrift, ble de anbefalt av inkubator. De empiriske dataene er samlet inn i perioden
april og mai 2013. I tillegg har jeg benyttet sekundærdata ved å lese ulike dokumenter og
rapporter fra inkubatorene selv og SIVA.
På grunnlag av studiens formål har jeg utviklet min egen forskningsmodell som skal
bidra til å forstå sammenhengen ved mine forskningsspørsmål. Modellen innleder det
teoretiske rammeverket som er sammensatt av kommunikasjonsteori hentet fra flere
fagområder. Dette er gjort for å kunne bygge opp en solid teoretisk referanseramme.
Det overordnede funnet viser at kommunikasjon påvirker innovative prosjekt i en
inkubator. Videre vil jeg trekke frem fire funn. For det første viser mine funn at ingen
inkubatorer utarbeider en kommunikasjonsplan. For det andre ser vi at når
inkubatorbedriftene er spredt over et større geografisk område, kommuniserer ikke aktørene
så mye ansikt til ansikt som de selv hadde ønsket. For det tredje ser vi at geografisk
spredning av inkubatorbedriftene hindrer dem å utnytte synergiene innenfor
inkubatornettverket. Disse tre funnene mener jeg påvirker kommunikasjonsprosessen
negativt. Det fjerde funnet viser at stor geografisk spredning av inkubatorbedriftene
innebærer at inkubator ikke har muligheten å velge kanal etter kommunikasjonsfylde. Det
virker hemmende på det innovative prosjektet. Mine forskningsfunn vil kunne ha teoretiske implikasjoner for de som forsker på kommunikasjon i innovative prosjekt, i tillegg til
praktiske implikasjoner for inkubatorer og inkubatorbedrifter som ønsker å etablere en
adekvat kommunikasjonsprosess for å fremme det innovative prosjektet | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetet i Nordland | no_NO |
dc.subject | bedriftsledelse | no_NO |
dc.subject | mba | no_NO |
dc.title | Hvordan påvirker kommunikasjon innovative prosjekt? : en casestudie av to norske inkubatorer | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242 | no_NO |