Veien til gode forretningsmuligheter : en studie av seks porteføljeentreprenører og deres idéprosesser
Abstract
Porteføljeentreprenører har de senere år tiltrukket seg mye oppmerksomhet, da de viser seg å
skille seg fra andre typer entreprenører på flere felt. Det er også de senere år blitt fokusert mer
på det mulighetsbaserte synet på entreprenørskap, da identifikasjon og utnyttelse av
forretningsmuligheter er helt sentralt i innovasjonsdrevne økonomier. Uten muligheter,
eksisterer ikke entreprenørskap. Porteføljeentreprenører er individer som har identifisert og
utnytter flere forretningsmuligheter på samme tid. Denne type entreprenører er derfor særs
interessant, da de flere ganger har bevist at de behersker prosessen. Problemstillingen lyder
derfor som følger: Hvordan identifiserer og evaluerer porteføljeentreprenører
forretningsmuligheter og hvordan påvirker erfaringen idéutviklingsprosessen. For å svare på
spørsmålet har en rekke utfordringer måttet bli løst. Oppgaven fremhever dybdeintervjuer
med seks porteføljeentreprenører som beste måten å løse forskningsspørsmålet på. Analysen
av datamaterialet er kategorisert og sammenlignet, mot hverandre og mot eksisterende
relevant litteratur.
Resultatene som kommer frem viser at entreprenørene har et meget stort nettverk som består
av mennesker de har særs gode relasjoner til som samtidig bidrar med komplementær
kompetanse. Dette synes å bidra til muligheten for å iverksette muligheter utenfor eget
kompetansefelt, samt øke hurtigheten i beslutninger. Sistnevnte synes også å være påvirket av
deres entreprenørielle erfaring innen gitt kompetansefelt. Sosiale nettverk og deres posisjon i
dag fører til at andre mennesker også kommer med ideer til dem, som de kan være med å
bidra i. Entreprenørens tankesett anses også som svært viktig for prosessen, der kreativitet og
optimisme kommer frem som faktorer av stor betydning. Entreprenørene har pekt seg selv ut i
en teoretisk matrise som skiller mellom passiv og aktiv oppdagelse og skapelse. Det kommer
frem at overraskende nok kategoriserer fem av dem seg selv under passivt søk, det vil i
praksis si at entreprenørene identifiserer ideer uten å lete etter dem. Disse ideene kommer fra
omgivelsene. Det kommer også frem at ingen av porteføljeentreprenørene har brukt aktiv
skapelse som identifiseringsstrategi (eks. brainstorming) slik mange teorier foreskriver. I
Norge i dag har vi et stort fokus på å øke entreprenørskap gjennom kreativ tenkning.
Oppgavens resultater indikerer at denne metoden for å øke entreprenørskapsraten ikke har
stabilt nok forhold til omgivelser og marked, og antas til å ha mindre sjanser for å gå fra
mulighet til fremtidig levedyktig bedrift.
Description
Mastergradsoppgave i bedriftsøkonomi - Høgskolen i Bodø, 2009