dc.description.abstract | Mye av formålet med denne oppgava har vært å bidra til økt kunnskap rundt temaet
atferdsrelevante kostnader. De ulike kostnadene bilister forholder seg til når de foretar en
biltur vil ikke nødvendigvis gjenspeile de reelle kostnadene ved turen. Siden atferdsrelevante
kostnader blant annet inkluderer skatter og avgifter, skiller de seg fra de samfunnsøkonomiske
generaliserte reisekostnadene, som er eksklusive skatter og avgifter som ikke er prisvridende.
Atferdsrelevante kostnader har stor betydning for utarbeidelsen av trafikkanalyser og
transportmodeller og påliteligheten av resultatene fra disse.
Det kanskje viktigste funnet i oppgava er hovedresultatet fra spørreundersøkelsen, som viser
at gjennomsnittrafikanten legger til grunn en atferdsrelevant kostnad på 1,55 kr/km. Det betyr
blant annet at relativt mange trafikanter undervurderer kostnadene ved å foreta en reise med
sin egen privatbil. Både Opplysningsrådet for Veitrafikken og Statens vegvesen presenterer
kjøretøykostnader som ligger godt over 1,55 kr/km.
Oppgava tar også for seg forhold knytta til gjennomføringen av spørreundersøkelsen, for
eksempel planlegging, utforming av spørreskjema, diskusjon av utvalget og utdeling av
skjemaene. En lærdom var at det er veldig vanskelig å formulere et spørsmål sånn at alle
respondentene skjønner nøyaktig hva man er ute etter.
For å vise hvor viktig det er med best mulig estimat på atferdsrelevante kostnader, er det i
oppgava presentert et praktisk eksempel på bruk av atferdsrelevante kostnader i en
trafikkundersøkelse. Dette eksempelet er innføringen av bompengeinnkreving på
Sykkylvsbrua i Møre og Romsdal, og priselastisitet står sentralt.
I elastisitetsberegningene vil prisvariabelen være avhengig av nivået på og antallet
komponenter som inngår i de totale atferdsrelevante kostnadene, og som trafikantene legger
til grunn når de skal ut og reise. Det er derfor viktig å arbeide videre med kartlegging av
atferdsrelevante kostnader. I trafikkundersøkelsen som er presentert, ble det benytta en
atferdsrelevant kostnad på henholdsvis 1,3 kr/km og 1,55 kr/km. Begge anslagene er antakelig
for lave siden de blant annet ikke tar hensyn til tidskostnader ved å reise. | en |