Benchmarking og virksomhetsstyring? : en studie i en patologiavdeling med dialogavtale som styringsverktøy
Abstract
Denne MBA oppgaven beskriver funn ved en studie av intern- og ekstern benchmarking aven
patologiavdeling, Klinisk patologi ved Universitetsykehuset Nord Norge. Den eksterne
avdelingen som sammenligningen bygger på er Avdeling for patologi ved Stavanger
Universitets ykehus.
Studien har valgt å fokusere på hvilken type informasjon som systematisk lar seg
sammenligne i forhold tilledelsesverktøy som benyttes, og hvordan ny informasjon kan
implementeres i organisasjonen.
Det studien har vist er at det er mulig å gjøre benchmarking av både økonomiske og ikkeøkonomiske
parametre ved både intern- og ekstern benchmarking.
Ikke-økonomisk ekstern benchmarking er likevel en oppgave som krever god planlegging og
godt samarbeid i innsamlingsfasen.
Over den studerte 5-årsperioden foregikk det en markert produktivitetsøkning ved
Klinisk patologi. Dette vistes i liten grad som effektivitetsøkning på grunn av takstreduksjon i
2007 og et godt lønnsoppgjør i 2009.
Den eksterne benchmarkingen viste forskjeller mellom avdelingene både i
produktivitet og organisering, men forskjellene var ikke systematiske. Begge avdelingene
hadde seksjoner som var mindre produktive enn hos den andre avdelingen. Avdeling for
patologi i Stavanger er noe mer økonomisk effektiv enn Klinisk patologi i Tromsø, men
forskjellen var minimal etter at en hadde tatt høyde for breddekompleksitet og en noe større
FOU aktivitet ved avdelingen i Tromsø.
Benchmarkingen gav i hovedsak enkeltkretslæring og er lite egnet som
ledeIsesverktøy i en avdeling som erfarer økende grad av endringer i omgivelsene. Strategisk
usikkerhet stiller krav til dobbeltkretslæring der organisasjonen kan vurdere sine mål og
satsningsområder fortløpende. LedeIsesverktøy som benchmarking og balansert målstyring
kan benyttes interaktivt for å oppnå dette.
Description
Mastergradsoppgave i helseledelse (EMBA) - Høgskolen i Bodø, 2010