Anvendelse av bevegelsesaktivitet for å fremme mestring hos mennesker med schizofreni
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/141573Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Bakgrunn: Bacheloroppgaven skrives i siste semester av nettbasert bachelor i sykepleie ved
Universitetet i Nordland.
Hensikt: Formålet er å se på hvordan sykepleieren i samarbeid med pasienten, kan anvende
bevegelsesaktivitet for å fremme mestring hos mennesker med schizofreni.
Metode: Anvendt metode er litteraturstudie. Litteraturen henviser til kvalitativ og kvantitativ
forskning, samtidig som egne erfaringer utgjør et kvalitativt aspekt.
Funn: Bevegelsesaktivitet er en effektfull miljøterapeutisk arena hvor sykepleieren kan bidra
til å fremme opplevelsen av mestring, hos pasienter med schizofreni.
Optimal anvendelse av bevegelsesaktivitet forutsetter en god sykepleier-pasient relasjon, og
bevegelsesaktivitet er også godt egnet for å etablere dette. Fokus på det som pasienten
opplever som viktig, sykepleierens tiltro til bevegelsesaktivitetens effekt, og godt planlagt
bruk av bevegelsesaktivitet, bidrar til økt effekt.
Beskrivelse
Studentarbeid i sykepleie (bachelorgrad) - Universitetet i Nordland, Bodø, 2013