dc.contributor.author | Falck, Gøran | |
dc.date.accessioned | 2014-02-19T12:29:19Z | |
dc.date.available | 2014-02-19T12:29:19Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/141573 | |
dc.description | Studentarbeid i sykepleie (bachelorgrad) - Universitetet i Nordland, Bodø, 2013 | no_NO |
dc.description.abstract | Bakgrunn: Bacheloroppgaven skrives i siste semester av nettbasert bachelor i sykepleie ved
Universitetet i Nordland.
Hensikt: Formålet er å se på hvordan sykepleieren i samarbeid med pasienten, kan anvende
bevegelsesaktivitet for å fremme mestring hos mennesker med schizofreni.
Metode: Anvendt metode er litteraturstudie. Litteraturen henviser til kvalitativ og kvantitativ
forskning, samtidig som egne erfaringer utgjør et kvalitativt aspekt.
Funn: Bevegelsesaktivitet er en effektfull miljøterapeutisk arena hvor sykepleieren kan bidra
til å fremme opplevelsen av mestring, hos pasienter med schizofreni.
Optimal anvendelse av bevegelsesaktivitet forutsetter en god sykepleier-pasient relasjon, og
bevegelsesaktivitet er også godt egnet for å etablere dette. Fokus på det som pasienten
opplever som viktig, sykepleierens tiltro til bevegelsesaktivitetens effekt, og godt planlagt
bruk av bevegelsesaktivitet, bidrar til økt effekt. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Universitetet i Nordland | no_NO |
dc.subject | sykepleie | no_NO |
dc.title | Anvendelse av bevegelsesaktivitet for å fremme mestring hos mennesker med schizofreni | no_NO |
dc.type | Bachelor thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Nursing science: 808 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 38 | no_NO |