Friluftslivets utfordringer : fortellinger og refleksjoner med utgangspunkt i en lærers erfaringer
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/141635Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I innledningen forsøker jeg å avklare hva mitt fagfelt er, jeg redegjør for begrepet friluftsliv
og snevrer det inn, i forhold til rammen for mitt essay, som handler om friluftsliv i forbindelse
med læreplanfestede turer, ved studieretn ing for idrettsfag i den videregående skole.
Det er tre selvopplevde erfaringer fra feltet som binder essayet sammen. Først er det en
historie fra en snøhuletur som i løpet aven uværsnatt utvikler seg til å bli nokså dramatisk. En
elev har i forkant av turen uttrykt en skepsis mot å overnatte i snøhuler. I løpet av natten
forstår jeg hva det var hun mente. I refleksjonen som følger forsøker jeg å få frem hva det vil
si å være lærer i friluftsliv.
Den andre historien handler om en e lev som er uheldig og besvimer under en tur. Vi blir
gående å lete etter henne, og i denne tiden mens vi leter, kjenner jeg veldig på en slags
innvendig ro. Jeg aksepterer at det kan skje saker på tur som jeg fakt isk ikke er herre over.
Dette gjør meg nysgjerrig på hva andre lærere i friluftsliv har av erfaringer når det oppstår
uventede episoder. Det blir innledningen til et fe ltarbeid hvor jeg i tillegg til egen erfaring, i
hovedsak snakker med andre lærere. Feltarbeidet gjør at jeg utvider min egen forståelse for
hva utfordringen med å være lærer er.
Den siste felterfaringen er fra en grottetur, der en elev utløser et ras. En ulykke som skyldes at
man utfordrer naturkreftene. Disse tre historiene får meg til å forstå at det å være i friluftslivet
på mange måter kan uttrykke hva som gjelder i livet.
Til slutt forsøker jeg å drøfte hva det vil si å være frilufts livslærer i forhold til to etiske
perspektiver, et relasjonsetisk og et dydsetisk perspektiv.
Beskrivelse
Mastergradsoppgave i praktisk kunnskap - Høgskolen i Bodø, 2008