Bruk av IKT i tilpasset opplæring : hvordan kan dataprogrammet Skrive med bilder 2000 brukes til skriftspråkstimulering?
Abstract
Denne masteroppgaven er en holistisk singelcasestudie hvor vi har prøvd ut dataprogrammet
Skrive med bilder 2000 (Normedia 2000) i vanlig undervisning på
tredje trinn. Programmet kan brukes på flere måter, men vi har først og fremst
brukt det som en tekstbehandler som viser bilder eller symboler av ordene som
skrives. Programmet kan også lese opp teksten.
Vi har særlig sett på mulighetene for å bruke programmet til å stimulere skriftspråket
hos elevene i en tidlig fase av lese- og skriveutviklingen. Her er motivasjon en
avgjørende faktor for å få framgang. Derfor har vi i vår studie sett spesielt på elevenes
atferd gjennom egne observasjoner, videoopptak og intervju med elevene,
lærer og foreldre. Vi har også gjennom egen praksis ønsket å skaffe oss erfaring
med hvordan programmet kan brukes av læreren i sin språkopplæring.
I teoridelen har vi drøftet språklig oppmerksomhet, begrepsinnlæring og lese- og
skriveopplæringen. Oppgavene vi har gitt elevene, er bygd på dette grunnlaget.
Våre drøftinger av motivasjon og annen læringsfremmende atferd er knyttet til
teorier om dette. Vi har også drøftet læringsresultatene i lys av Paivios (2006) teorier
om dual coding. Dette er en teori om hjernen og dens utvikling som ser verbal
og nonverbal persepsjon som to ulike systemer.
Vi fant ut at Skrive med bilder 2000 var et nyttig redskap i arbeidet med skriftspråket.
Denne bruken av IKT motiverte alle elevene. De viste stor glede ved å få fram
bildene på skjermen, og flere produserte mer tekst enn de gjorde til vanlig. Elevene
VIII
ble også mer oppmerksomme på hvordan ord skrives, og etter åtte økter hadde alle
forbedret skrivehastigheten på tastaturet. Etter to måneder husket de mange av
ordene de hadde arbeidet med. Vi tenker at visualiseringen hadde styrket hukommelsen
og stimulert det aktive ordforrådet deres.
Da nyhetens interesse hadde lagt seg, så vi at det var produktene de laget, som
skapte motivasjonen. Dette viser at også denne bruken av IKT krever pedagogisk
tilrettelegging. Men som et supplement og en variasjon i undervisningen fant vi
Skrive med bilder 2000 (Normedia 2000) som et nyttig redskap i skriftspråkstimuleringen
i vår casestudie.
Description
Mastergradsoppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2008