Ikke en dag uten! : sangen som verktøy i spesialpedagogisk arbeid
Abstract
Jeg har i denne oppgaven sett på hvordan sangen brukes i arbeidet med barn på
førskolenivå i det spesialpedagogiske feltet i barnehage og skole. Formålet med
undersøkelsen jeg har foretatt, var å få økt kunnskap om hva som rØrer seg på
dette området, og få belyst sangen som et målrettett verktøy
spesialpedagogikkens praksisfelt. Jeg er opptatt av behovet for å styrke sangens
rolle i denne sammenhengen, fordi jeg mener det er et godt verktøy i arbeidet.
Det har ikke vært mulig å finne tidligere forskning som går direkte på hvordan
sangen blir brukt som verktøy. På grunn av lite litteratur på forskningsfeltet mitt
innenfor spesialpedagogikken, har jeg funnet teori på tilgrensende områder, og
har dermed som teori bakgrunn både musikkterapi, musikkvitenskap og
spesialpedagogikk.
Jeg har valgt kvalitativt forskningsintervju som metode for å samle inn data.
Undersøkelsen ble gjennomført i en liten kommune i Nordland, der jeg
intervjuet fem informanter. De har alle lang og variert erfaring fra både skole og
barnehage, og jeg fikk rikholdige beskrivelser av hvordan de opplevde bruken
av sang i arbeidet sitt med barna.
U ndersøkelsens funn består av informantenes fortellinger om hvordan de
opplever sangen som et målrettet verktøy i deres daglige arbeidssituasjoner.
Resultatene er gjennomgående positive i forhold til informantenes bruk av sang.
De formidler at gleden er en av de mest sentrale faktorene ved å synge for og
med barna, de forteller at både pedagoger og barn opplever glede ved sanglige
aktiviteter. Dette bidrar til gode opplevelser som igjen gir bedre
utviklingsmuligheter for barna. Informantene sier at denne positive effekten
skjer på alle utviklingsområdene til barna, både emosjonelt, motorisk, språklig
og kommunikasjons-og relasjonsmessig. De forteller at sangen har positiv effekt
også på eksempelvis konsentrasjon og utholdenhet. De mener at vektleggingen
av sangen som spesialpedagogisk virkemiddel må styrkes. Dette kan for
eksempel skje ved å øke oppmerksomheten mot kompetansen og utdanningen på
området.
Undersøkelsen VIser overraskende bare positive funn. Informantene uttrykte
likevel behov for mer tid til å reflektere over bruken av sangen, for å styrke
bevisstgjøringen av hva de gjorde og hvorfor de sang med barna. De uttrykte at
de kanskje sang mer enn gjennomsnittet med barna, og gjennom refleksjon
kunne flere bli oppmerksomme på sangens muligheter.
Description
Mastergradsoppgave i spesialpedagogikk - Høgskolen i Bodø, 2008