Hvordan kan barnehagen tilpasse opplæringen til flerspråklige barn med sen språkutvikling?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145319Utgivelsesdato
2013-07-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Mange barnehagebarn med flerspråklig bakgrunn tilegner seg majoritetsspråket som en naturlig del av språkutviklingen. Med språket kommer også sosialiseringsprosessene og man ser barnegruppen som en kommunikativ helhet. Det er derimot noen barn som har vansker med å tilegne seg språk, og kan havne utenfor de uformelle og pedagogstyrte sosialiseringsarenaene. For disse barna blir det viktig å sette inn ressurser og tiltak for å så tidlig som mulig forsøke å motvirke at språket blir et hinder for videre utvikling. Språkvansker er et stort og komplekst begrep. Det kan være en møysommelig jobb å finne frem til diagnostiske årsaker som forklarer vanskene, og en av utfordringer fagfolk står ovenfor når det gjelder et barn med annet morsmål enn norsk, er blant annet mulighetene til detaljert kartlegging og vurdering. Et av motivene for denne oppgaven er å se på hvordan vi kan gi barna støtte så tidlig som mulig, slik at de får en god opplevelse av å være aktør i egne omgivelser.