dc.description.abstract | Problemstilling for denne bacheloroppgaven er:
”Hvordan kan jeg som spesialpedagog hjelpe Bendik, som har diagnosen spesifikke lese- og skrivevansker, til å mestre de stadig økende kravene til prestasjoner med LK-06 som styringsdokument?
Det jeg her søker svar på er hvordan jeg som spesialpedagog kan hjelpe denne gruppen elever til å frigjøre mer av deres energi og krefter til å bruke i oppgaveløsing og reflekterende tenking, framfor å slite seg ut på og komme seg gjennom en tekst uten å sitte igjen med verken innholdsforståelse eller krefter til å ta fatt på det videre arbeidet med teksten. Her vil jeg ta utgangspunkt i en elev på 5. trinn som strever med spesifikke lese- og skrivevansker. Dette fordi at overgangen fra 4. til 5. trinn er stor faglig sett, samt at utfordringen da vil bli enda større og kanskje virke mer uoverkommelig enn de forutgående år. I tillegg vil jeg se på denne problemstillingen i forhold til den nye reformen og dens krav. Et annet viktig aspekt å ta hensyn til er elevenes tanker og meninger rundt sin egen situasjon. Dette mener jeg er en viktig forutsetning for å gjøre en god jobb i forhold til det enkelte barn og dets utfordringer, samt at en god relasjon mellom elev og lærer er av stor betydning for et godt samarbeid og en god utvikling. | no_NO |