Hvordan kan tidlig innsats og varierte læringsmetoder motivere barn som strever med lese- og skriveopplæringen
Abstract
Skolen har en viktig oppgave i å sikre at alle elevene utvikler tilfredsstillende lese- og skriveferdigheter. Dette er en formidabel oppgave, da vi vet at det er et stort sprik mellom elevenes forutsetninger når de begynner på skolen. Pedagogressursene er knappe med tanke på å følge opp elever som har behov for ekstra tilrettelegging, elever som er umodne, og de som ikke har fått tilstrekkelig stimulering i førskolealder til å være klar for skolens utfordringer. I denne elevgruppen finner vi dem som kommer til skolen uten enkeltvedtak, og som dermed ikke utløser noen ekstra ressurser, men som vi i skolen tidlig kan oppdage står i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Disse elevene mister lett motivasjonen både for lesinga og skolearbeidet generelt. De synes det er vanskelig og meningsløst. Og når de ikke lykkes, klarer de ikke å motivere noe indre driv for læringa. Som lærer på småskoletrinnet og med flere års erfaring med begynneropplæring har jeg gjort meg noen tanker om hvordan vi kan nå disse "gråsonebarna", hva skal til for å legge til rette slik at vi vekker deres interesse og motivasjon?