Den profesjonelle førskolelærer: profesjonsoppgave pedagogikk
Student paper, others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145408Utgivelsesdato
2014-02-21Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hvordan forstår førskolelæreren begrepet danning, og hvordan kan førskolelæreren fremme
barnas danningsprosesser gjennom lek i barnehagen?
Jeg ønsker å se nærmere på leken som danningsprosess. Det gjør det lettere å holde rammene
og få et avgrenset fokus fordi danningsbegrepet rommer så mye. Jeg har valgt å se på hva
ulike fagpedagoger sier om danningsbegrepet for å få frem mangfoldet i definisjonene. Jeg
presenterer derfor ikke en definisjon av begrepet. Jeg har på tampen valgt å bytte ut ordet
ivareta i min opprinnelige problemstilling til ordet fremme (se intervjuguide hvor
opprinnelige problemstilling er presentert). Grunnen er at barnehagen skal fremme danning.
Slik jeg ser det, stiller det større krav til førskolelæreren om en mer aktiv rolle i møte med
barnets danningsprosesser.