Den profesjonelle førskolelærer: omsorg og tilknytning for ettåringens oppstart i barnehagen
Student paper, others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145414Utgivelsesdato
2014-02-21Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I barnehagen oppsto det en intern diskusjon blant personalet angående bruken av overgangsobjekter som flaske, smokk og koseklut. Noen mente at det var feil å bysse barna i søvn, likeså å bruke tid på å gi barna flaske når de skulle sove. Mens vi som jobbet på småbarnsavdelingen med ansvaret for ettåringene mente at det var viktig å opprettholde dette i en overgangsperiode for de barna som var vant til dette hjemmefra.
Kunnskapene jeg har fått gjennom studietiden har lært meg at måten vi på småbarnsavdelingen jobbet på i møte med ettåringene har vært velbegrunnet. Det å ha god tid for å gi barna omsorg og kjærlighet i overgangen fra hjem til barnehage, er i seg selv en styrke for å oppnå trygg tilknytning. Det var viktig for pedagogisk leder og assistentene å fokusere på at ettåringens trivsel og utvikling skulle veie tyngst i tilvenningstiden. Derfor har jeg i mine videre undersøkelser rettet hovedfokuset på ettåringenes møte med barnehagen og hvordan ivaretas ettåringenes behov. Jeg har også ønsket å belyse andre førskolelæreres erfaringer og refleksjoner rundt oppstarten i barnehagen.
Med mine erfaringer og tanker som bakteppe ble problemstillingen slik: ”Hvordan jobber førskolelærere med å tilrettelegge for omsorg og tilknytning ved ettåringens oppstart i barnehagen?” Målet med oppgaven er å belyse hvordan et utvalg andre barnehager ivaretar ettåringenes behov. Dette forutsetter at jeg får intervjue pedagogiske ledere som er kunnskapsrike og reflektert overfor ettåringens behov.