dc.description.abstract | Omsorg i barnehagen handler om relasjonene mellom personalet og barna, og om barnas omsorg for hverandre. Å gi barn mulighet til omsorg er grunnlaget for å utvikle sosial kompetanse, og er viktig i et livslangt læringsperspektiv. Rammeplan uttrykker at barnehagen har en samfunnsoppgave i tidlig forebygging av diskriminering og mobbing. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan danne vennskap, og det skal ikke være rom for krenkende ord og handlinger i barnehagens virksomhet (Kunnskapsdepartementet, 2011). På bakgrunn av dette har jeg denne problemstillingen:
«Hvordan kan førskolelærere forebygge mobbing i barnehagen?»
I første del av oppgaven har jeg definert hva mobbing er. Så har jeg tatt med andre teorier som handler om pedagogisk ledelse, omsorg, makt og de voksnes rolle i barnehagen. Utgangspunktet for min problemstilling er å få vite mer om førskolelæreres erfaringer om
hvordan de jobber for å etablere gode sosiale relasjoner for å forebygge mobbing. Til slutt i oppgaven sammenfatter jeg drøftingene og gir noen avsluttende betraktninger. | no_NO |