Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBergersen, Ove
dc.date.accessioned2008-11-24T09:42:46Z
dc.date.issued2008-11-24T09:42:46Z
dc.identifier.issn1503-5980
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/145547
dc.description.abstractProsjektet ”IKT-basert norskundervisning i utlandet” ble ved juletider 2002 innvilget støtte av Utenriksdepartementet under den såkalte Handlingsplanen for søkerlandene til EU, og de fire partnerne i prosjektet var universitetene i Gdansk (prosjektansvarlig), Vilnius, Praha og Cluj. Målet var å etablere nettbasert norskundervisning i utlandet og bygge opp et nettverk av norskundervisere i utlandet i samarbeid med norske partnere. Ideen til dette prosjektet fødtes på en konferanse for utenlandslektorer i Beograd høsten 2002, og sprang ut ifra et behov for å styrke samarbeidet mellom de ofte små miljøene som arbeider med norsk som fremmedspråk i utlandet. Ved hjelp av de kommunikasjonsmuligheter internettet gir, skulle avstanden mellom lærere og studenter bli mindre. I denne artikkelsamlingen presenteres noen av resultatene fra prosjektet, noe de ulike artiklene oppsummerer på hver sin måte. Sanda Tomescu Baciu og Simona Schouten ved Universitetet i Cluj skriver i sin artikkel om studentbaserte aktiviteter og om studentenes utbytte av prosjektet. Det ble i Cluj prøvd ut en rekke digitale læremidler utviklet av fagmiljøer i Norge. Thor Henrik Svevad ved Universitetet i Praha tar dette temaet videre, og greier ut om hvordan IKT-baserte aktiviteter ble en integrert del av undervisningen i Praha og Brno og om internettets muligheter når den samme lærer underviser på to forskjellige steder. Svevad gjør i den forbindelse rede for hvordan det ble etablert en egen nettbasert norskportal rettet mot studenter på disse to lærestedene og for det eksterne norskmiljøet i Tsjekkia. I artikkelen ”E-læring: tekniske løsninger og pedagogiske muligheter” gjør undertegnede rede for den læringsplattformen som ble etablert ved Universitetet i Gdansk og som dannet rammen for utviklingen av et nettbasert kurs i norsk for polakker. Ugnius Mikučionis ved Universitetet i Vilnius diskuterer i sin artikkel om de muligheter internettet kan gi med tanke på kommunikasjon over geografiske grenser og redegjør også for et lokalt utviklet ordboksprogram med en tilhørende norsk-litauisk ordbok (utviklet i Vilnius) og en norsk-polsk ordbok (utviklet i Gdansk). Avslutningsvis gjør Professor Torlaug Løkensgaard Hoel ved NTNU rede for et delprosjekt som var knyttet til veiledning via epost av mastergradskandidater ved de fire lærestedene og nettverksbygging for denne studentgruppen. Prosjektet ”IKT-basert norskundervisning i utlandet” var mangefasettert, noe de temaer disse artiklene tar opp, viser. Prosjektet tok sikte både på å etablere et nettverk av lærere og studenter samt å prøve ut allerede utviklet læremateriell og utvikle egne læremidler for denne aktuelle målgruppen. Dette er en ambisiøs målsetting. Utviklingen av læremidler går videre, men dette prosjektet har vist hvordan IKT-baserte pedagogiske løsninger kan utnyttes av norskmiljøene i utlandet. Det er å håpe at de resultater som har blitt oppnådd og de nettverk som er blitt etablert, kan bygges ut og videreføres og at flere læresteder kan få ta del i utviklingsarbeidet. Det å etablere nettbasert undervisning i et språkfag kan være mer krevende teknisk enn innenfor andre fagområder, men ser man noen år fram i tid, er det sannsynlig at denne type tilbud vil bli mer vanlig. Det er derfor viktig at universitetsmiljøene tidlig kommer inn og er med på å forme denne utviklingen. Hvis samarbeidet med norske tdanningsinstitusjoner også forbedres som en del av denne prosessen, er det å håpe at det i framtiden kan etableres et studietilbud i norsk som fremmedspråk i flere land og ved flere læresteder.en
dc.format.extent2361898 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoren
dc.relation.ispartofseriesFredrikkeen
dc.relation.ispartofseries2005, nr 11en
dc.titleIKT-basert norskundervisning i utlandeten
dc.typeResearch reporten
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel