Utvikling av en praksisrettet læreutdanning
Working paper
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145563Utgivelsesdato
2009-03-18Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne artikkelen søker å belyse muligheter for utvikling av en praksisrettet lærerutdanning på bakgrunn av erfaringer fra arbeid innenfor programmet ”Veiledning av nyutdannede lærere” og annen tilgrensende kunnskap. Jeg har valgt å sette hovedfokus på områder som nyutdannede framhever som utfordrende så som faglig kompetanse, didaktisk, relasjons -, ledelses- og etisk kompetanse. Dette er sammenfallende med det som St.meld. 11 (2008–2009), Læreren : rollen og utdanningen, betegner som lærerens hovedoppgave. Stortingsmeldingen sier at lærerens hovedoppgave er å legge til rette for og lede elevenes læring, samarbeide med kolleger, heim og instanser utenfor skolen og delta i utviklingen av skolen. Jeg har i siste del omtalt eksempel på tiltak og virkemidler som lærerutdanningen kan ta i bruk for å utvikle en praksisrettet lærerutdanning.
Serie
Fredrikkenr 3, 2009