Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolbakken, Bente
dc.contributor.authorSoløy, Håvard
dc.date.accessioned2012-12-18T11:48:59Z
dc.date.available2012-12-18T11:48:59Z
dc.date.issued2012-12-18
dc.identifier.isbn978-82-7569-201-4
dc.identifier.issn1503-5980
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/145649
dc.description.abstractDette er et prosjekt, som består av to mindre og to større arbeid i to Design- og håndverksklasser. Design og håndverk er et yrkesfaglig grunnkurs i videregående skole. Vårt arbeid har bestått av å utvikle og forske på matematikkundervisning innenfor læreplanens to hovedområder «Tall og algebra» og «Geometri» med bakgrunn i estetiske aktiviteter og uttrykksformer. I søknaden til Nordland Fylkeskommune var tittelen på prosjektet «Kreativ og aktivitetsrettet matematikkopplæring». Dette var også prosjektets tittel i den første fasen av arbeidet. Etter hvert som vi så at prosjektet i større grad fokuserte på estetiske aktiviteter i design og håndverk, sett i sammenheng med matematikkundervisning, ble den nye tittelen «Estetiske aktiviteter og matematikkundervisning». Med estetiske aktiviteter mener vi aktiviteter som kan knyttes til et estetisk fag, så som design og håndverk. Arbeidet er nyskapende på flere måter. For det første fungerer de estetiske aktivitetene som en brobygger mellom programfag og matematikk innenfor yrkesfaglig studieretning. Programfaget Design og håndverk er, i likhet med andre programfag i yrkesfagene, et fag som i stor grad består av en aktivitetsbasert læring. Undervisningen foregår i både i klasserom, verksted eller andre spesialrom, og som uteaktiviteter. Ved å lykkes i å knytte matematikken til aktiviteter innenfor programfagene, vil matematikkfaget kunne bli sett som et fag som er nyttig i forhold til fremtidig yrke og som et fag som man lærer ved hjelp av forskjellige metoder.no_NO
dc.description.sponsorshipHøgskolen i Nesna, Nordland fylkeskommuneno_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.relation.ispartofseriesFredrikke;2012, nr 1
dc.subjectmatematikkno_NO
dc.subjectestetiske aktiviteterno_NO
dc.subjectmatematikkundervisningno_NO
dc.subjectvideregående skoleno_NO
dc.subjectyrkesfaglig studieretningno_NO
dc.subjectdesign og håndverkno_NO
dc.titleEstetiske aktiviteter og matematikkundervisningno_NO
dc.typeResearch reportno_NO
dc.source.pagenumber74no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel