Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAustad, Liv Elin Susegg
dc.date.accessioned2013-11-13T11:48:24Z
dc.date.available2013-11-13T11:48:24Z
dc.date.issued2013-11-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/145755
dc.description.abstractMin masteravhandling handler om folkemusikkopplæring i et ganske uutforsket tradisjonsområde innenfor folkemusikken i Norge, ved navn Innherred. Jeg har gjennom to år fått lov til å bli godt kjent med et spellemannslag på Innherred, og har gjennom observasjon, deltagelse og intervjusamtaler søkt å kartlegge spellemannslagets praksis, hvilke metoder de bruker for opplæring på instrument, da i all hovedsak instrumentet fiolin, og hvordan de øver og spiller sammen. Avhandlingen handler om formell og uformell opplæring i forbindelse med å lære seg å spille instrumentet, men den handler også om folkemusikktradisjonen på Innherred, et spellemannslags interne liv, samarbeid mellom spellemannslag og kulturskole, kulturskolepraksis, festivalisering og revitalisering av folkemusikk. Jeg har gjennom analyse av forskningsdata og refleksjon rundt forskningsfunn kommet frem til at det er for lite forbindelse mellom formell og uformell opplæring og at det kan være vanskelig å se sammenhengen mellom teoretiske musikkunnskaper og praktiske ferdigheter på instrumentet. Jeg drøfter derfor i min avhandling om et tettere samarbeid mellom spellemannslag og kulturskole kan styrke både den formelle og den uformelle musikkopplæringen, og om det finnes noe felles mellom et spellemannslag og kulturskolen som det kan bygges et samarbeid ut fra.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.subjectfolkemusikkno_NO
dc.subjectundervisningno_NO
dc.subjectmusikkopplæringno_NO
dc.subjecttradisjonsmusikkno_NO
dc.subjectspelemannslagno_NO
dc.titleHvordan lærer en folkemusiker? – Om folkemusikkopplæring på Innherredno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Musicology: 110no_NO
dc.source.pagenumber155no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel