Forskerspirens inntreden i norsk skole - et løft for naturvitenskapelige arbeidsmåter? : Masteroppgave i naturfagdidaktikk
Abstract
Denne undersøkelsen har sett på noen læreres oppfatninger av innføringen av Forskerspiren
som prosess på Vg1.
Lærerne sier de er godt motiverte, og mener at elevene også er motiverte for å jobbe med
naturvitenskapelige arbeidsmåter. Forskerspiren gir økt fokus på naturvitenskapelig tenking
og prosess, og lærer elevene å være kritiske til naturvitenskapelige påstander, men det blir
mest når en jobber med dette hovedmålet. I sum mener lærerne at det faktisk har blitt mindre
muligheter for å bruke disse arbeidsmåtene.
Dette var nok ikke hensikten med å få inn Forskerspiren som et hovedmål, det eneste målet
som også sier noe om arbeidsmåtene i faget. Det vil være ønskelig om nye undersøkelser
forsker videre på denne problemstillingen. Vil implementeringen av Forskerspiren gjennom
hele skolegangen etter hvert gi oss en situasjon der naturvitenskapelige arbeidsmåter blir
brukt i de fleste hovedmålene i naturfag, eller vil Forskerspiren bli et hovedmål som
omhandles for seg selv, og ikke blir bruk som et verktøy i all naturfagtenking? Dette mener
jeg er viktig å se videre på i de kommende årene, om 3 år har elevene som begynner på
videregående skole hatt 5 års skolegang med Forskerspiren. Da kan vi bedre evaluere hvordan
innføringen har påvirket naturfagundervisningen og elevenes kompetanse, både med hensyn
til faglig kunnskap og kjennskap til den naturvitenskapelige prosessen.
Lærerne mener at rammefaktorene er brukbare på skolene de jobber på. Lærebøkene kan dog
synes vanskelige og omfattende, særlig for svake elever, dette oppfattes som noe begrensende
på bruken av naturvitenskapelige arbeidsmåter. Lærerne ønsker mer undervisningstid, og sier
at dette hadde økt deres mulighet til å gjøre forsøk, og ikke minst oppsummere forsøkene i en
faglig sammenheng etterpå. Rammefaktorene betraktes ellers som forholdsvis like før og etter
Forskerspiren. Lærerne mener også at undervisningsmetodene ikke er særlig endret etter
innføringen av L-06.
Det synes som om disse utvalgte lærerne hadde satt seg godt inn i den nye læreplanen i
naturfag, og at læreplanen blir gjennomført i klasserommet.
Så langt føler ikke lærerne som deltar i denne undersøkelsen at Forskerspiren har gitt noe løft
for naturvitenskapelige arbeidsmåter på Vg1.