Community art og skapende prosesser i naturmaterialer
Original version
Gårdvik, M. Community art og skapende prosesser i naturmaterialer. I T.L. Hoel [et al.](red.), FoU i praksis 2010 : rapport fra konferanse om praksisrettet FoU i lærerutdanning (s. 157-165). Trondheim: Tapir akademisk forlag.Abstract
I løpet av fem intense dager ble en seks meter lang torsk bygget av bjørkekvist. Byggingen engasjerte og aktiviserte over 100 barn fra 1.-4.klasse, barn fra tre barnehager, ungdommer fra asylmottak for enslige mindreårige og høgskolestudenter. Prosjektet hadde som mål å skape økt forståelse for kunnskap om eget lokalmiljø, materialer, form, redskaper og teknikk, og det å skape et felles verk med hjelp fra mange deltagere. Kunstformen community art ble definert på slutten av 1960-tallet og kan forklares som dialogbasert kunst, eller kunstnerisk aktivitet i interaksjon med et lokalsamfunn. Prosjektene kan ledes av profesjonelle kunstnere eller medlemmer av lokalsamfunn, som uttrykker engasjement i form av kunstneriske prosesser. De kunstneriske verkene er som oftest ikke ment for ettertiden annet enn i form av fotografi eller film. Artikkelen utforsker community art som kunstform og læringsarena, basert på en kvalitativ undersøkelse med bilder og film fra byggeperioden, deltagerens utsagn, deltagende observasjon og det ferdige verket som forskningsfelt. Resultatet viser at community art kan være læringsarena og utgangspunkt for videre utvikling av naturbeserte arbeidsformer og metoder.