Aldersblanding som læringssystem
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/145879Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Berg-Olsen, A. (2012). Aldersblanding som læringssystem. Norsk pedagogisk tidsskrift 96(5), 361-372.Sammendrag
Aldersblanding i ulike skoleslag synes å forstås og vurderes på ulike måter, og organiseres gjerne ut fra ulike behov og begrunnelser. Artikkelen bygger på en undersøkelse av aldersblanding i små skoler hvor hensikten var å bidra til en større forståelse av hvordan aldersblanding forstås og praktiseres som læringsvirksomhet. Gjennom casestudier av tre små aldersblandete skoler, er det empiriske materialet innhentet ved bruk av intervju og observasjon av lærere og elever. Resultatene viser at aldersblanding i små skoler fungerer som et naturlig læringsfellesskap gjennom varierte relasjoner og læringsformer i spesifikke læringskontekster. Aldersblanding blir ikke bare en metode, men også et læringssystem.
Beskrivelse
Post-print versjon av artikkel publisert i Norsk pedagogisk tidsskrift, nr. 5, 2012. Fullteksttilgang til artikkel i tidsskriftet: http://www.idunn.no/ts/npt/2012/05/aldersblanding_som_laeringssystem