Motiverende samtale i sykepleie
Abstract
Sykepleieren møter mennesker som utsettes for helsemessige utfordringer. Det kan være
psykiske, fysiske, sosiale og eksistensielle krav i livet, som kronisk eller akutt og alvorlig
sykdom kan medføre. Dette gjelder både pasienter og deres nærpersoner/pårørende.
Sykepleieren kommer ofte nært pasienten og hans familie og samtalen er sentral i dette
møtet. For å imøtekomme visjoner og læringsutbytter knyttet til sykepleierens
helsefremmende ansvarsområde i fagplan for bachelorutdanningen i sykepleie (HiNT
2010) implementeres nå en valgt kommunikasjonsmetode i sykepleiefaget. En av mange
kommunikasjons/samtale-metoder kan være Motiverende Intervju (MI) eller
Motiverende samtale som det også kalles. Med dette som bakteppe belyses først hva MI
er og eksisterende forskning presenteres kort. Videre beskrives hvordan prinsipper i MI
kan anvendes som en av mange samtaleteknikker i samtalen med pasient og pårørende.
Det belyses hvorfor og hvordan MI kan og bør implementeres i bachelorutdanningen i
sykepleie, samt muligheter og utfordringer ved bruk av MI. I teksten benevnes
pasient/pårørende som han, og MI-rådgiver/veileder som hun.