Individtilpasset føreropplæring: et nullvisjonsprosjekt i Nord-Trøndelag 2006-2008
Abstract
Denne rapporten omhandler prosjektet Individtilpasset føreropplæring i Nord-Trøndelag, som
er et nullvisjonsprosjekt gjennomført i perioden august 2006 til august 2008. Prosjektet har
fokus på undervisning i den obligatoriske, avsluttende opplæringen i trinn 4.
I prosjektet utprøver trafikklærerne en undervisningsmodell som har fokus på å velge
arbeidsmåter i føreropplæringen som er tilpasset elevenes ulike personlighet. Rapporten
beskriver hvilke opplevelser og erfaringer som gjøres av trafikklærere og kjøreelever som
deltar i prosjektet. Rapporten framstiller hvordan trafikklærerne blir bevisst på egne
arbeidsmåter i undervisningen, og hvordan elevene opplever at undervisningen har vært. Dette
sees i forhold til mål og intensjoner i læreplan klasse B.
Series
Rapport / Høgskolen i Nord-Trøndelag54