Kontraktsledelse: relasjonen mellom virksomhetsledelse og kontraktshåndtering, belyst via fire norske virksomheter
Abstract
Hvorfor bør vi rette et ledelsesmessig fokus mot virksomhetsinterne forhold i
kontraktsarbeidet?
Utfordringen har vi forsøkt å håndtere ved å gjennomføre en empirisk studie,
hvor vi har stilt spørsmål ved hvordan virksomhetene internt har organisert sitt
kontraktsarbeid, hvilken type kompetanse de mener er viktig for å kunne gjøre
jobben og hvordan man har opplevd at institusjonelle faktorer i omgivelsene har
påvirket arbeidet. Vi hadde også med oss et spørsmål om hvorvidt det ville være
vesentlige forskjeller mellom virksomheter i offentlig og privat sektor.
Studien er gjennomført som en komparativ case studie, hvor samme type data
er generert fra to offentlige virksomheter, Statens vegvesen og Helsebygg Midt-
Norge, en privat virksomhet, Siemens, og en hybrid, Nord-Trøndelag E-verk
(NTE). Empiri er først og fremst hentet ut fra virksomhetenes styringssystemer, og
via informantintervju. Analysene er gjennomført i to trinn; En empirisk analyse,
hvor vi har lett etter mønstre i det empiriske materialet. En teoretisk analyse, hvor
vi med utgangspunkt i etablert kontraktsteori har analysert de empiriske funnene... Why do we focus on the internal arrangements of the contractual process
from a leadership perspective?
Through empirical research where we have asked questions about the internal
organizational arrangements, what kind of knowledge the organization need, and
how institutional arrangements affect the contract process, we have tried to answer
the main research question. We have also carried with us a question of if the
organization's attachment to the public or private sector affects the arrangements.
I have conducted a comparative case study where data has been generated
from two public sector organizations, The National Road Administration,
Helsebygg Midt-Norge, one private sector organization, Siemens, and one hybrid
organization, NTE. Data was primarily generated from the governance system of
the different organizations, and informant interviews. The analysis was carried out
by two steps; first an empirical analysis, then a theoretical analysis, based on
contractual theory, of the empirical findings...