Mengdetrening – en litteraturstudie
Student paper, others
Date
2012-08-29Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidatoppgaver [128]
Abstract
Vi valgte temaet mengdetrening etter å ha blitt presentert for mengdetreningens potensiale av
Per Gunnar Veltun i Vegdirektoratet. Vi ønsket større innsikt i dette, både i egeninteresse og
for å være i stand til å fremføre et budskap om dette som er faglig riktig til våre elever og
deres foreldre. Vi endte etter hvert opp med følgende problemstilling: Hvilken informasjon
kan vi gi til foreldre for å gi dem kunnskap om og motivasjon til mengdetrening?
Det finnes mange som informerer om mengdetrening, men vi fant ulike versjoner både av hva
dette er og når det bør gjennomføres. Denne uklarheten ledet oss til å gjøre en litteraturstudie.
Vi ønsket å finne ut om forskningen som ligger til grunn for anbefalingen om mengdetrening
kunne gi et klarere bilde av dette. Vi delte litteraturstudien i to hoveddeler: Hva er mengdetrening
og hvorfor anbefaler man dette?
Forskningsresultatene er så langt vi har funnet, samstemte i at riktig mengde privat øvingskjøring
har ulykkesreduserende effekt. Vi fant en klar anbefaling om 4000–5000 kilometer,
og klare indikasjoner på hva treningen må inneholde om den skal få ønsket effekt – at eleven
må være på samme nivå som like etter førerprøven. Dermed sier forskningen også indirekte
noe om ønsket tidspunkt for mengdetreningen, nemlig på slutten av trafikkopplæringen.
Litteraturstudien viste oss et klarere og mer entydig bilde enn den publikumsrettede
informasjonen vi fant innledningsvis. Derfor vil forskningsresultatene danne grunnlag for den
informasjonen vi ønsker å gi til foreldrene.
Vi tror at satsingen på mengdetrening vil kunne lykkes i større grad, dersom informasjonen
både til foreldre og trafikkskoler gjøres mer tydelig og samordnes slik at budskapet er det
samme uansett hvilken aktør som fremfører det.