"Å få øye på seg selv"- blir læreren en bedre klasseleder?
dc.contributor.author | Fjær, Kirsti Sandnes | |
dc.date.accessioned | 2012-11-06T13:17:48Z | |
dc.date.available | 2012-11-06T13:17:48Z | |
dc.date.issued | 2012-11-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/147219 | |
dc.description.abstract | Gjennom en kvalitativ analyse og kobling mellom teori og empiri forsøker jeg å belyse følgende problemstillinger: Hvordan påvirker lærerens kunnskapssyn hans/hennes valg av metoder for å utøve klasseledelse? Hvordan utvikler lærere kunnskap om klasseledelse? Hvilke prosesser kan benyttes til kunnskapsutvikling angående klasseledelse? Jeg mener også at empirien viser at lærere som greier å benytte seg av flere og ulike kunnskapsaspekter i klasseledelsen føler i større grad at de lykkes. Samtidig viser det seg at lærerens syn på kunnskap blir avgjørende for hvilke metoder han tar i bruk for å skaffe seg ny kunnskap. Lærerens trygghet i lederrollen er avgjørende, og elevenes og kollegaenes stemmer kan virke inn på denne tryggheten. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.subject | klasseleder | no_NO |
dc.subject | perspektivmangfold | no_NO |
dc.subject | klasseledelse | no_NO |
dc.title | "Å få øye på seg selv"- blir læreren en bedre klasseleder? | no_NO |
dc.title.alternative | Klasseledelse – et harmonisk perspektivmangfold eller en kilde til verdikonflikt? | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.source.pagenumber | 116 s. | no_NO |