Gjennombruddsmetoden - Systematisk utålmodighet
Abstract
Vi har tatt initiativ til og gjennomført et gjennombruddsprosjekt i faget matematikk ved Levanger videregående skole. Elevene som var omfattet av prosjektet er enten faglig svake eller sliter med motivasjonen for skolefag. Hovedmålet med gjennombruddsprosjektet var at 60 % av de elevene som deltok, skulle oppnå karaktermessig framgang. Dette radikale resultatmålet ble innfridd til en viss grad. 37 % av elevene oppnådde karaktermessig forbedring. Gjennomsnittskarakterene for hele elevgruppen økte med 0,4 karakterpoeng sammenlignet med ungdomsskolekarakterene. Enkeltelever som var fritatt for vurdering i matematikk på ungdomstrinnet, oppnådde oppsiktsvekkende framgang i løpet av prosjektperioden. Vi kom i tillegg fram til at lærerne lærte av hverandre og videreutviklet seg gjennom samarbeidet i gjennombruddsprosjektet. Vi erfarte også at skoleledelsens direkte involvering i arbeidet med prosjektet hadde betydning for lærernes læring og neste omgang elevenes læringsutbytte.