PNES, psykogene ikke epileptiske anfall - Hvordan kan psykoterapeutisk behandling bidra til bedret mestring av utfordringene med PNES
Student paper, others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/196850Utgivelsesdato
2014-06-27Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Mål med oppgaven: Formålet med denne oppgaven er å oppnå større kunnskap og forståelse hvordan psykoterapeutisk behandling kan bidra til økt mestring av utfordringene med PNES, Psychogenic nonepileptic seizures. Metode. Dette er en litteraturstudie med grunnlag i systematisk litteratursøk og utvalg fra aktuelle søkebaser som inneholder nyere forskning om PNES. Utvalget baseres på psykoterapeutiske behandlingsmetoder som har utforsket pasientenes utbytte av intervensjonen. Resultat.
Studien viser til at mange pasienter med PNES har opplevd positive resultater gjennom psykoedukasjon i et Empowerment perspektiv. Gjennom økt kunnskap og forståelse av sin diagnose har mange oppnådd generell forbedret psykopatologi og økt mestring av
utfordringene med PNES. Det påpekes også at gruppebehandling har positiv innvirkning på mange med identifisering og aksept som hovedingredienser. Studien viser til at det ikke nødvendigvis er den enkelte metoden som er utløsende for gode resultater. En gjentatt påstand fremhever viktigheten av individuell tilnærming og sensitiv overlevering av diagnosen. Konklusjon. Pasienter med PNES har som oftest en forhistorie med epilepsidiagnose. En gjennomgående rød tråd i studiets funn peker mot viktigheten av hvordan PNES som ny diagnosen blir presentert for pasientene og behandling i forhold til bedret selvforståelse og bekreftelse av sin nye diagnose. Pasienter med PNES er en svært heterogen gruppe og det pekes på viktigheten av å se den enkelte pasient med sin særskilte historie som bakgrunn og legge behandlingen til rette med hensyn til individuelle behov.