Den profesjonelle barnehagelæreren : Mobbing i barnehagen
Abstract
Tittelen på denne oppgaven er ”mobbing i barnehagen” og mitt formål er å undersøke hvordan barnehagelæreren arbeider sammen med personalet sitt i forebyggingen av mobbing. Jeg ønsker å finne ut hva barnehagelærere mener mobbing i barnehagen er, og hvordan vi kan forhindre at det forekommer.
Problemstillingen min er ” Hvordan arbeider barnehagelæreren sammen med personalet for å forebygge mobbing?”.
Teorien jeg har valgt å bruke i forbindelse med begrepet mobbing er hentet fra bøkene ”Stopp ertingen”, ”Mobbing i barnehagen – et sosialt fenomen” og ”Voksne skaper vennskap”. Jeg har også brukt teori for å beskrive ledelse, kompetanseutvikling og utviklingsarbeid.
Dette er en kvalitativ forskningsrapport, og jeg har brukt personlig intervju for å samle empiri. Jeg kom frem til at barnehagelæreren prioriterer kompetanseheving i fellesskap for å danne et felles grunnlag for å nå et bestemt mål, i dette tilfelle forebygging av mobbing.