Vennskap blant de yngste barna i barnehagen
Student paper, others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2378900Utgivelsesdato
2016-02-12Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tema for fagoppgaven er vennskap blant de yngste barna i barnehagen. I undersøkelsen har målet vært å få svar på følgende problemstilling; Hvordan kommer vennskap til uttrykk blant de yngste barna i barnehagen, og hvordan blir vennskapsrelasjonene ivaretatt av barnehagelæreren? For å få svar på dette har jeg gjort en kvalitativ undersøkelse i to barnehager. Funnene fra undersøkelsen er presentert og drøftet i lys av relevant teori. Funnene tyder på at de yngste barna i barnehagen uttrykker seg ulikt i ulike vennskapsrelasjoner. Å beskytte vennskapet sitt gjennom å stenge andre barn ute, er for eksempel et uttrykk for at barna har en etablert vennskapsrelasjon. Glede, smil og imitasjon, kan også uttrykke vennskap mellom små barn. Forutsetningen for å kunne ivareta de yngste barnas vennskap, er kunnskap om nettopp dette. Barnehagelærere bør vite hva de skal se etter, slik at de kan bygge videre på relasjonene mellom barna.