dc.contributor.author | Berntzen, Trine Merethe | |
dc.date.accessioned | 2016-02-12T10:12:21Z | |
dc.date.available | 2016-02-12T10:12:21Z | |
dc.date.issued | 2016-02-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2378900 | |
dc.description.abstract | Tema for fagoppgaven er vennskap blant de yngste barna i barnehagen. I undersøkelsen har målet vært å få svar på følgende problemstilling; Hvordan kommer vennskap til uttrykk blant de yngste barna i barnehagen, og hvordan blir vennskapsrelasjonene ivaretatt av barnehagelæreren? For å få svar på dette har jeg gjort en kvalitativ undersøkelse i to barnehager. Funnene fra undersøkelsen er presentert og drøftet i lys av relevant teori. Funnene tyder på at de yngste barna i barnehagen uttrykker seg ulikt i ulike vennskapsrelasjoner. Å beskytte vennskapet sitt gjennom å stenge andre barn ute, er for eksempel et uttrykk for at barna har en etablert vennskapsrelasjon. Glede, smil og imitasjon, kan også uttrykke vennskap mellom små barn. Forutsetningen for å kunne ivareta de yngste barnas vennskap, er kunnskap om nettopp dette. Barnehagelærere bør vite hva de skal se etter, slik at de kan bygge videre på relasjonene mellom barna. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/ | * |
dc.subject | vennskap | nb_NO |
dc.subject | yngste barna | nb_NO |
dc.subject | barnehagen | nb_NO |
dc.title | Vennskap blant de yngste barna i barnehagen | nb_NO |
dc.type | Student paper, others | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 26 s. | nb_NO |