• Fagoppgave i pedagogikk 

      Utland, Silje Merete Aa (Student paper, others, 2012-03-02)
      I dagens samfunn er det blitt lovet full barnehagedekning fra staten. Dette medfører at flere vil ha barna sine i barnehagen. Flere foreldre starter i jobb allerede når barnet deres er ca 1 år og det medfører at de søker ...
    • Arbeidsmåter og pedagogisk grunnsyn: hvordan jobber personalet sammen om å utvikle et felles pedagogisk grunnsyn i barnehagen 

      Svensen, Linda Jeanette Lunde Flobak (Student paper, others, 2012-03-05)
      Som siste års student ved førskolelærerutdanningen ved Høgskolen i Nesna, skal jeg skrive en fagoppgave i pedagogikk som en del av den avsluttende eksamen i faget. I løpet av mine snart tolv år i barnehage og ikke minst ...
    • Hvordan kan førskolelærere legge til rette for videre læring ved å reflektere over personalets tause kunnskap? 

      Johansen, Hilde Birgitte (Student paper, others, 2012-03-05)
      Tema for fagoppgaven er valgt i forhold til temaet refleksjon av den tause kunnskapen personalet er i besittelse av i barnehagen. Alle er i besittelse av taus kunnskap, men ikke alle har en formell kunnskap. Allikevel kan ...
    • Barns medvirkning 

      Aune, Kirsten-Marie (Student paper, others, 2012-03-05)
      Siden jeg mener dette er et tema som er viktig for barna i barnehagen har jeg valgt å skrive om barns medvirkning i min fagoppgave som er en del av eksamen i pedagogikkfaget siste året på førskolelærer studiet. Jeg ønsker ...
    • Fagoppgave i pedagogikk 

      Forsland, Cathrine Pedersen (Student paper, others, 2012-03-05)
      Tema jeg har valgt er den flerkulturelle barnehagen. Grunnenene til at valget falt på dette temaet er flere. Det er svært aktuelt i vår tid, og blir mest sannsynlig enda mer belyst i årene som kommer. Det er også et tema ...
    • Reggio Emilia inspirasjonen 

      Duestad, Alexandra Paez (Student paper, others, 2012-03-05)
      I det siste har jeg gjennom mitt arbeid, en praksis barnehage og gjennom pensum fra førskolelæreutdanning, har jeg hørt og lært litt om Reggio Emilia filosofien. Denne filosofien er en måte å tenke læring og læringsmiljø ...
    • "Relasjoner barn-voksen" 

      Arnø, Maja (Student paper, others, 2012-03-05)
      Det jeg selv er opptatt av i min jobb, og gjerne vil vite mer om er de relasjonene personalet i barnehagen har til barna. Har personalet innvirkning på barna i barnehagen? Hvordan kan relasjonene mellom voksen og barn ...
    • Hva synes førskolelærere er viktig for barna i tilvenningsperioden? 

      Sæbø, Marie Doreen Félix (Student paper, others, 2012-03-05)
      Etter at regjeringen la til rette for full barnehage dekning i 2008, fikk barnehagene en økt andel av små barn i aldersgruppe 0-3 år. Som følge av dette kan selve innkjøringen være utfordrende i seg selv for både de nye ...
    • Barns følelse av mestring i barnehagen 

      Sandstedt, Christin (Student paper, others, 2012-03-05)
      Tema for fagoppgaven min er "Barns følelse av mestring i barnehagen". Barns følelse av mestring i hverdagen er viktig for barnets lærelyst og utvikling av en positiv selvfølelse. Som førskolelærer er det viktig for oss å ...
    • Den pedagogiske lederrollen: hva gjør pedagogisk leder for å fremme gode relasjoner til sine medarbeidere? 

      Hansen, Wenche Anita (Student paper, others, 2012-03-06)
      Tema for denne fagoppgaven er den pedagogiske lederrollen, og dens betydning for medarbeiderne. Gjennom noen år med arbeid i barnehage samt utplassering i praksis gjennom utdanningen, har jeg sett ulike måter å lede en ...
    • Fagoppgave i pedagogikk 

      Waldal, Inger Kristina (Student paper, others, 2012-03-06)
      Gjennom førskolelærerstudiet har jeg vært så heldig at jeg har kunnet jobbe i en barnehage på en småbarnsavdeling. Jeg har kunnet sette teorien vi har lest og lært om ut i praksis og det har vært like spennende hver gang ...
    • Hvordan samspillet mellom voksne og barn blir til: hvordan gjennomfører personalet i barnehagen barnesamtalen? 

      Jensberg, Hilde Findal (Student paper, others, 2012-03-08)
      Temaet i oppgaven er hvordan samspillet mellom barn og voksne blir til. Det jeg ønsker å se på i denne undersøkelsen er om personalet møter barna med den respekt og omsorg som det står i rammeplanen at vi har en yrkesetisk ...
    • Lekeslåssing i barnehagen 

      Fjellheim, Marita (Student paper, others, 2013-02-13)
      I årene på førskolelærerutdanningen så har vi fått innblikk i mange former for lek, også emnet vilter lek med fokus på rollelek som spesielt viktig for oss som førskolelærere å ta vare på i barnehagen. Dette anser jeg som ...
    • Sosialisering i barnehage 

      Granmo, Gunn Torill (Student paper, others, 2013-02-13)
      Tema for denne rapoorten er å belyse hvordan førskolelæreren tilrettelegger for sosialisering for barn med funksjonshemming i barnehagen. Meningen med undersøkelsen er å få en innføring i forskningsmetode og hvordan ...
    • Det kompetente barnet : i lys av Albert Banduras sosialkognitive teori - hvordan pedagogens verdisyn kan påvirke barns hverdagsmestring 

      Børstad, Bente (Student paper, others, 2013-02-14)
      Etter å ha reflektert rundt temaet mestring ble det klart at jeg ville finne ut mer om hvordan pedagogens verdisyn kunne påvirke barns hverdagsmestring. Perspektiv og teorigrunnlag ble valgt fordi Albert Banduras sosialkognitive ...
    • Den profesjonelle førskolelærer: profesjonsoppgave pedagogikk 

      Lundestad, Hilde (Student paper, others, 2014-02-21)
      Hvordan forstår førskolelæreren begrepet danning, og hvordan kan førskolelæreren fremme barnas danningsprosesser gjennom lek i barnehagen? Jeg ønsker å se nærmere på leken som danningsprosess. Det gjør det lettere å holde ...
    • Den profesjonelle førskolelærer: profesjonsoppgave i pedagogikk 

      Al-Jaml, Hana (Student paper, others, 2014-02-21)
      Foreldresamarbeidet foregår både i formelle og uformelle situasjoner. Her fokuserer jeg på samarbeid med minoritetsspråklige foreldre i de uformelle situasjoner. Det jeg legger i begrepet uformelle situasjoner er der barnet ...
    • Den profesjonelle førskolelærer: den flerkulturelle barnehagen 

      Hartviksen, Kjersti Helene (Student paper, others, 2014-02-21)
      Med utgangspunkt i hvor vi i dag finner fokuset i diskusjonen om det flerkulturelle samfunnet og hva styringsdokumentene for barnehagen sier, ble problemstillingen min som følger: Hvordan jobber førskolelæreren for å legge ...
    • Den profesjonelle førskolelærer: omsorg og tilknytning for ettåringens oppstart i barnehagen 

      Nilsen, Kathrine (Student paper, others, 2014-02-21)
      I barnehagen oppsto det en intern diskusjon blant personalet angående bruken av overgangsobjekter som flaske, smokk og koseklut. Noen mente at det var feil å bysse barna i søvn, likeså å bruke tid på å gi barna flaske når ...
    • Den profesjonelle førskolelærer : hva vektlegger pedagogisk leder i sin lederstil, og hvordan samsvarer dette med personalets forventninger? 

      Langseth, Marianne (Student paper, others, 2014-02-21)
      I forhold til tema og praksisfortelling har jeg formulert følgende problemstilling: Hva vektlegger pedagogisk leder i sin lederstil, og hvordan samsvarer dette med personalets forventninger? Dataene fra forskningen drøftes ...