dc.contributor.author | Stensland, Rolf Harald | |
dc.date.accessioned | 2020-05-29T10:54:43Z | |
dc.date.available | 2020-05-29T10:54:43Z | |
dc.date.created | 2020-01-14T15:29:49Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Stensland, R. H. (2019). Lærerlønn eller skolehus? Gjennomføringen av landsskoleloven av 1860 i Nordland amt. Heimen, 56(2), 112-126. doi: | en_US |
dc.identifier.issn | 0017-9841 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2656015 | |
dc.description.abstract | Artikkelen behandler gjennomføringen av landsskoleloven i Nordland amt. Sentralt står den nye finansieringen
av skolen gjennom amtsskolekassen, basert på et samarbeid mellom kommune, amt og stat. I
artikkelen undersøkes inntektsutvikling og prioriteringer hos medvirkende forvaltningsinstanser til
hovedformålene lærerlønninger og faste skoler. Artikkelen bidrar med kunnskap om viktige sider ved
gjennomføringen av en betydelig lov i den norske skolens historie. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no | * |
dc.title | Lærerlønn eller skolehus? Gjennomføringen av landsskoleloven av 1860 i Nordland amt | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
dc.rights.holder | © Forfatterne, 2019 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Moderne historie (etter 1800): 083 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212 | en_US |
dc.source.pagenumber | 112-126 | en_US |
dc.source.volume | 56 | en_US |
dc.source.journal | Heimen - Lokal og regional historie | en_US |
dc.source.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1894-3195-2019-02-04 | |
dc.identifier.cristin | 1772682 | |