Nasjonale prøver i norske riks- og regionaviser - en historisk tekstanalyse av redaksjonelle framstillinger av nasjonale prøver
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2658282Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Vestheim, O. P. & Sem, L. (2019). Nasjonale prøver i norske riks- og regionaviser - en historisk tekstanalyse av redaksjonelle framstillinger av nasjonale prøver. Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk, 5, 27-45. doi: 10.23865/ntpk.v5.1498Sammendrag
Siden nasjonale prøver ble innført i Norge i 2004, har de blitt til dels kraftig debattert i ulike typer medier. Gjennom en historisk tekstanalytisk tilnærming til et utvalg artikler har vi undersøkt hvordan nasjonale prøver er presentert i norske riks- og regionaviser i perioden 2004–2017. Analysen viser en klar utvikling i måten nasjonale prøver er brukt og omtalt i mediene på. Analysen antyder en toveis utveksling mellom medienes framstilling og beslutningstakeres politikkutvikling. Måten de nasjonale prøvene har blitt presentert i mediene på, har trolig påvirket allmennhetens, beslutningstakeres og profesjonens oppfatning av skolens samfunnsmandat og opplevelse av skolens kvalitet og skolenes praksis.