Skriftlig eksamen i kjemi : i hvilken grad tester eksamen i kjemi elevene i læreplanens kompetansemål
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/275594Utgivelsesdato
2015-02-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I denne kvalitative studien har jeg forsket på innholdet av sentralgitt skriftlig eksamen i Kjemi 2. Den røde tråd gjennom min undersøkelse var å se på i hvilken grad tester eksamen i kjemi elevene i læreplanens kompetansemål. Jeg har sett på om eksamen er i samsvar med mål for opplæringen og hvordan eksamen evaluerer eleven.
Undersøkelsen ble utført i 2014 og omfatter eksamens oppgavesett i 5 år fra 2009 til 2013. For å teste skriftlige dokumenter, kompetansemål i kjemi og oppgavetekster, ble Blooms taksonomi valgt som metode (Bloom 1956).
Funnene i studien tyder på at skriftlig eksamen tester elever på alle taksonomiske nivå. Det vil si at elever vurderes i evne til ulike former av kognitive prosesser som å angi, forklare, planlegge, klassifisere, analysere, bruke kunnskap i nye situasjoner, begrunne og forsvare egne påstander.
Jeg har også bemerket i min oppgave at eksamen tester elever på ulik måte hvert år i forhold til taksonomiske nivå. Eksamensoppgavene er ganske ulike hva gjelder utfordringene som elevene får fra til år der den mest vanskelige eksamenen var i 2011.
Eksamen tester elever på høyere nivå enn hva man kunne forvente fra nivået i kompetansemålene. Det kommer fram en signifikant forskjell mellom vanskelighetsgradene til eksamener og hva kompetansemålene tilsier.