Barnas rett til medvirkning : førskolelærerens rolle i samhandling med barn
Student paper, others
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/275639Utgivelsesdato
2015-02-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Temaet for fagoppgaven min er «Barnas rett til medvirkning - førskolelærerens rolle i samhandling med barn». Jeg har i denne fagoppgaven intervjuet to førskolelærere og drøftet hvilke refleksjoner de gjør seg i forhold til sin rolle når det kommer til barnas primære behov. Som førskolelærer bør man reflektere over hvordan man ser på begrepet barns medvirkning, og hvordan man tilrettelegger for medvirkning i de ulike situasjonene i barnehagen. Gjennom problemstillingen: «Hvilke refleksjoner gjør førskolelæreren seg omkring sin rolle når det kommer til de minste barnas primære behov, sett i lys av barnas rett til medvirkning», ser jeg nærmere på hvordan førskolelæreren gjennom en etisk tilnærming kan styrke personalet til å ta etiske valg på vegne av barnet. Jeg ser også på begrepene ansvar og makt, sett i lys av førskolelærerens rolle når det kommer til de minste barnas primære behov.