Skoletur med spøkelser : anvendelse av partikkelmodellen og argumentasjon
Master thesis
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/276332Utgivelsesdato
2015-02-16Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I dette studiet møter vi en lærer og hans elever og ser på deres første møte med «Lærerveiledningen i Naturfag» som ble publisert av Utdanningsdirektoratet i august 2013. Læreren skal benytte seg av lærerveiledningen til å gjennomføre undervisningsopplegget «Skoletur med spøkelser». Undervisningsopplegget fokuserer på bruk av partikkelmodellen gjennom argumentasjon og diskusjon i grupper, som også er hovedfokus for studiet.
I veiledningen fokuseres det på elevenes grunnleggende ferdigheter, og det gis forslag til elevaktiviteter. Lærerveiledningen inneholder detaljerte beskrivelser av aktiviteter med forslag til læringsmål og alt en lærer måtte trenge for å planlegge og gjennomføre oppleggene, og skal fungere som en hjelp til å jobbe med grunnleggende ferdigheter i naturfag, med forskerspiren som en rød tråd i faget.
I dette studiet møter vi læreren før og etter selve gjennomføringen, og hvordan han bruker veiledningen til å gjennomføre undervisningsopplegget, samt hvordan han opplever dette. Samtidig møter vi 5 av elevene i klassen hans og ser på deres opplevelse av det å bruke diskusjon og argumentasjon i undervisningen.
Gjennom observasjon under aktiviteten, og bruk av Moustakas fenomenologiske tilnærming til analysering av intervjuer ønsker jeg å belyse hvordan læreren og elevene OPPLEVER det å bruke argumentasjon og diskusjon i klasserommet. Videre vil en førtest, og registrering av gruppeoppgavene gi et blikk over HVORDAN elevene bruker argumentasjon i sine besvarelser.