dc.contributor.author | Snoen, Else | |
dc.contributor.author | Paulsen, Trine Merethe | |
dc.date.accessioned | 2022-03-15T11:45:53Z | |
dc.date.available | 2022-03-15T11:45:53Z | |
dc.date.created | 2021-02-21T14:29:55Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.citation | Snoen, E. & Paulsen, T. M. (2021). Å åpne døra mot verda og framtida. Studenters tanker omkring sin framtidige yrkesfaglærerrolle. Psykologi i kommunen, 6(1). | en_US |
dc.identifier.issn | 2535-7581 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2985247 | |
dc.description.abstract | Artikkelen presenterer en studie der et utvalg studenter på praktisk pedagogisk utdanning for yrkesfag (PPUY) reflekterer over sin fremtidige lærerrolle. Studenter som gjennomfører PPUY har som regel en lang yrkespraksis bak seg når de starter på sin lærerutdanning. Disse studentene står foran en ny profesjonsutdanning der erfaringer fra deres tidligere yrke, som for eksempel kokk, helsefagarbeider eller elektriker, vil prege både dannelsen til, og utøvelsen av læreryrket. Hensikten med studien var å undersøke hva studentene var opptatt av når de så seg selv som fremtidige yrkesfaglærere, noe som igjen skulle være et bidrag til å utvikle en relevant og profesjonsrettet lærerutdanning. Empirigrunnlaget baserer seg på en kvalitativ analyse av 72 tekster som ble skrevet av studenter ved Nord universitet, høsten 2018. Resultatene viser at studentene er opptatt av å bli gode lærere for absolutt alle elever, uansett bakgrunn og forutsetninger, gjennom å bygge gode relasjoner. De uttrykker en ydmykhet overfor sin fremtidige lærerrolle, men ønsker samtidig å beholde og videreutvikle sin yrkesfaglige bakgrunn for å styrke lærerkompetansen. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Forlaget Skolepsykologi | en_US |
dc.title | Å åpne døra mot verda og framtida. Studenters tanker omkring sin framtidige yrkesfaglærerrolle | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | acceptedVersion | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260 | en_US |
dc.source.volume | 6 | en_US |
dc.source.journal | Psykologi i kommunen | en_US |
dc.source.issue | 1 | en_US |
dc.identifier.cristin | 1892105 | |