• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Artikler, rapporter og annet (HHN)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøgskolen (HHN)
  • Artikler, rapporter og annet (HHN)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kommunestrukturprosjektet i Salten : deltema D : infrastruktur, samferdsel og kompetanse

Solvoll, Gisle; Løvland, Jarle; Samuelsen, Roar
Research report
Thumbnail
Åpne
Solvoll.pdf (1.890Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/140145
Utgivelsesdato
2006
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (HHN) [418]
Originalversjon
Solvoll, G., Løvland, J. & Samuelsen, R. (2006). Kommunestrukturprosjektet i Salten : deltema D : infrastruktur, samferdsel og kompetanse (Rapport). Bodø: Nordlandsforskning / Handelshøgskolen i Bodø.  
Sammendrag
Denne rapporten er en av 6 delutredninger om framtidig kommunestruktur i Salten. Notatet fokuserer

på regionens samferdselstilbud og transportinfrastruktur.

Avstander

Saltenregionen er stor, noe som innebærer at avstander og kjørtider blir lange. Med utgangspunkt i de

ni kommunesentrene, er det kortest avstand mellom Straumen og Fauske med 16 kilometer, mens det

er lengst avstand mellom Ørnes og Leinesfjord med 305 kilometer.

Pendling

Det er en ikke ubetydelig pendling mellom kommunene i Salten. Alle kommuner i regionen, bortsett

fra Bodø, har negativ nettopendling. Dette innebærer at det er flere personer som pendler ut av

kommunen enn det er personer som pendler inn til kommunen.

Transportinfrastruktur og transporttilbud

Veinettet i Salten på 2 382 kilometer er sentralt for å binde regionen sammen. Ferjetilbudet er viktig

for både interne og eksterne transporter. I og med at alle kommunene i regionen har grense mot sjøen,

er sjøtransport viktig både for personbefordring og godsfrakt. Hurtigbåttilbudet er spesielt viktig i

kommunene Meløy, Gildeskål, Steigen og Hamarøy. På aksen Bodø-Fauske-Saltdal er, for uten

veinettet, togtilbudet sentralt.

Datainfrastruktur

Bredbåndsdekningen i Salten er i dag mangelfull. Dette vil bli bedre i og med at kommunene i Salten i

juni 2005 inngikk en avtale med en bredbåndsleverandør som sikrer at det etableres bredbånd mellom

alle de ni rådhusene i Salten fra januar 2006, samt at mulighetene for bredbåndstilknytning også til

bedrifter og privatpersoner forbedres.

Kommunestruktur og transportbehov

Dersom kommunesammenslåinger på lang sikt medfører endringer i institusjonsstrukturen, vil dette

direkte påvirke reisebehovet til de kommunalt ansatte tilknyttet de aktuelle institusjonene, både i

forhold til reiser til/fra arbeid og tjenestereiser (reiser i arbeid). Kommunesammenslåinger som

innebærer endringer i institusjonsstrukturen, vil også direkte påvirke reisebehovet til brukerne av

tjenestene ved at den eksterne transportavstand mellom brukerne og de offentlige tjenestetilbudene

øker. Således vil en realisering av stordriftsfordeler innenfor kommunal tjenesteproduksjon påføre

innbyggerne et krav om økt mobilitet fordi avstandene til tjenestene øker.

Når det gjelder den fysiske infrastrukturen (spesielt veinettet), så vil investeringer her direkte påvirke

transportavstander og transportkostnader både i forhold til arbeids- og tjenestereiser til kommunalt

ansatte samt innbyggernes reisekostnader for å få tilgang til kommunens ulike tjenestetilbud. I og med

at det er Bodø som framover vil være motoren i utviklingen av regionen, vil alle prosjekter som

direkte styrker kommunikasjonene til/fra Bodø være sentrale uansett framtidig kommunestruktur.

På den annen side vil økt bruk av ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) medføre at

den fysiske plasseringen til kommuneadministrasjonen vil få mindre betydning framover. Når

produksjonen av og tilgangen til de rent administrative kommunale tjenestene øker i omfang, og nye

generasjoner som er fortrolig med og behersker bruk av IKT kommer på banen, vil således behovet for

fysisk kontakt med kommuneadministrasjonen reduseres, noe som i stor grad vil påvirke

transportbehovet til innbyggerne. Således vil utbygging av bredbånd på en del områder kunne

oppfattes som et delvis substitutt til utbygging av den fysiske transportinfrastrukturen.

Planlagte og potensielle investeringer i transportinfrastruktur

Det er flere vegprosjekter som kan ha betydning i forhold til å gjøre Saltenregionen ”tettere”, men det

er kun et fåtall prosjekter som realistisk sett kan startes opp og gjennomføres i løpet av de nærmeste 10 år. Uavhengig av dette, har vi i kapittel 6 beskrevet 9 ulike prosjekter som på ulike måter vil bidra til å

skape en ”tettere” Saltenregion. Disse prosjektene er plassert på kartskissen nedenfor, der det også er

angitt i hvilket avsnitt prosjektene er nærmere beskrevet.

I tillegg til investeringer i den rent fysiske transportinfrastrukturen, vil forbedringer i transporttilbudet

(spesielt hurtigbåt- og bussrutetilbudet) i Salten bidra til å skape en ”tettere” region. I forhold til å

legge forholdene bedre til rette for pendling, er hurtigbåtrutene til/fra Bodø svært viktige.

Avslutningsvis vil vi påpeke at transportinfrastrukturen og samferdselstilbudet isolert sett ikke

favoriserer noen spesiell kommunestruktur i Salten. Framtidig kommunestruktur og kommunal

organisering, vil imidlertid være en viktig premissleverandør i forhold til både investeringer i den

fysiske infrastrukturen samt når det gjelder utviklingen av transporttilbudet.
Utgiver
Nordlandsforskning/Handelshøgskolen i Bodø

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit