Hva motiverer til entreprenørskap?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/140172Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne oppgaven tar for seg valg av entreprenørskap der vi ser på påvirkninger og
motivasjonen til å ta dette valget. Målet er å finne hva som motiverer en person til å starte en
bedrift og se nærmere på grunnene til dette. Vi vil finne svar på problemstillingen; hva
påvirker og motiverer personer til å velge å bli entreprenør på heltid fremfor å være ansatt?
For å finne svar på dette har vi gjort en kvalitativ undersøkelse med fem entreprenører i fire
ulike bedrifter. Vi har utført en beretningsanalyse på hver av dem, og gitt et resymé av dette i
oppgaven. Dette ble til en casestudie. Av eget ønske er entreprenørene gjort anonym.
For å svare på problemstillingen på en best mulig måte gir vi først en definisjon av
entreprenørskap og motivasjon. I tillegg har vi blant annet brukt teoriene, entreprenøriell
prosess, teorien om planlagt atferd og push- og pullfaktorer. Dette har vi samlet i en
forskningsmodell, som viser sammenhengen mellom disse. Her fant vi viktige funn som vi
viser i en oppsummeringstabell i slutten av oppgaven.
Vi fant at entreprenørens motivasjon var veldig individuell, og at den må sees i sammenheng
med den personen det gjaldt. Vi oppdaget at entreprenørens motivasjon hang sammen med
andre faktorer og ble i stor grad påvirket av personens bakgrunn. Det er bakgrunnen til hver
enkelt som har gjort hver av dem til det individet de er, og denne påvirker entreprenørens
motivasjon.
Beskrivelse
Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2008