Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSolstrand, Daniel
dc.contributor.authorBang, Kent Ove
dc.date.accessioned2008-11-26T17:22:27Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/140172
dc.descriptionStudentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2008en
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg valg av entreprenørskap der vi ser på påvirkninger og motivasjonen til å ta dette valget. Målet er å finne hva som motiverer en person til å starte en bedrift og se nærmere på grunnene til dette. Vi vil finne svar på problemstillingen; hva påvirker og motiverer personer til å velge å bli entreprenør på heltid fremfor å være ansatt? For å finne svar på dette har vi gjort en kvalitativ undersøkelse med fem entreprenører i fire ulike bedrifter. Vi har utført en beretningsanalyse på hver av dem, og gitt et resymé av dette i oppgaven. Dette ble til en casestudie. Av eget ønske er entreprenørene gjort anonym. For å svare på problemstillingen på en best mulig måte gir vi først en definisjon av entreprenørskap og motivasjon. I tillegg har vi blant annet brukt teoriene, entreprenøriell prosess, teorien om planlagt atferd og push- og pullfaktorer. Dette har vi samlet i en forskningsmodell, som viser sammenhengen mellom disse. Her fant vi viktige funn som vi viser i en oppsummeringstabell i slutten av oppgaven. Vi fant at entreprenørens motivasjon var veldig individuell, og at den må sees i sammenheng med den personen det gjaldt. Vi oppdaget at entreprenørens motivasjon hang sammen med andre faktorer og ble i stor grad påvirket av personens bakgrunn. Det er bakgrunnen til hver enkelt som har gjort hver av dem til det individet de er, og denne påvirker entreprenørens motivasjon.en
dc.format.extent463276 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonoben
dc.publisherHøgskolen i Bodø
dc.subjectbedriftsøkonomien
dc.subjectledelseen
dc.subjectentreprenørskapen
dc.subjectsmåbedriftsledelseen
dc.titleHva motiverer til entreprenørskap?en
dc.typeBachelor thesisen
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel