Interne eksportbarrierer har norske bedrifter: en empirisk klassifisering
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/140178Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det økende presset av konkurranse på nasjonalt og internasjonalt nivå driver bedrifter til å
søke nye muligheter i utlandet. Eksport er ofte et første skritt mot internasjonalisering.
Globaliseringen er en prosess som omfatter både økonomiske, miljømessige, kulturelle og
politiske aspekter. Norge er som alle andre land en del av denne prosessen. Globaliseringen
fører til tettere bånd med naboland og levestandarden forbedret. Deltagelse i
globaliseringsprosessen tilfører landet viktige markedsmessige og teknologiske impulser som
styrker landets konkurransekraft, men det iverksettes ofte nye restriksjoner på handel mellom
landene. Både store og små bedrifter opplever nye utfordringer og omstillingsprosesser.
Gjennom årene har det i en rekke artikler blitt diskutert konseptet av vellykket eksport.
Problemstilingen for denne studien er en kartleggeise av hvilke interne eksportbarrierer
norske bedrifter møter på det internasjonale markedet.
Respondenter for min undersøkelse er alle norske eksportbedrifter.
Studien er basert på "spørreskjemadata" (senere referert til som datasett) samlet inn fra
Knudsen et al. (1995). Studien viser at interne eksportbarrierer har betydning for norske
bedrifter. Med denne studien skal undersøkes både hvor stor eller liten betydning, og under
hvilke type klassifisering interne eksportbarrierer kan kategoriseres.
Undersøkelsen viser at de enkelte interne eksportbarrierer har mellom liten og stor betydning
for norske bedrifter og kan klassifiseres etter bestemte typer problemer som eksportbedrifter
møter på det internasjonale markedet.
Beskrivelse
Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Universitetet i Nordland, 2012