Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHellum, Marte Marie Hovlund
dc.date.accessioned2010-09-08T11:14:35Z
dc.date.available2010-09-08T11:14:35Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/140240
dc.descriptionStudentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2010en_US
dc.description.abstractTemaet for denne Bacheloroppgaven er markedsføring i sosiale medier, med fokus på bedrifters markedsføring mot sine kunder og potensielle kunder. Gjennom denne oppgaven har jeg sett på hvordan norske bedrifter bruker sosiale medier for å markedsføre seg mot kunder og potensielle kunder, altså forbrukerne i samfunnet. I tillegg har jeg sett på om hvorvidt sosiale medier egner seg for å bygge merkevare og omdømme. Denne oppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer med fem ulike norske bedrifter i tillegg til ekstern litteratur. Informantene mine er de som nettopp har ansvar for bruken av sosiale medier i den respektive bedriften. Oppgavens teorigrunnlag er delt inn i tre hovedtemaer; markedskommunikasjon, merkevare og omdømme. I tillegg har jeg sett på relasjonsbygging da dette er kjernen i disse tre temaene. Teorikapitlet starter imidlertid med en orientering om hva sosiale medier egentlig er og jeg beskriver tre av de mediene som er mest kjent og brukt. Analysen og drøftingen av de empiriske funnene baseres på informasjonen som er innhentet i datainnsamlingsprosessen i tillegg til ekstern teori. De viktigste resultatene som fremkommer er at sosiale medier i hovedsak brukes av bedrifter for å kommunisere og ha en dialog med kunder og potensielle kunder. Det kom også frem at sosiale medier egner seg for merkevarebygging og omdømmebygging, men at mine informanter foreløpig er litt uenige om det er mulig å bygge relasjoner i dette mediet. Det er imidlertid fire grunner til at mine informanter har startet å bruke sosiale medier i deres markedsføring. ”Alle” andre bruker det, det er populært, man når en yngre kundegruppe og man kan kommunisere med kunden. To a disse faktorene er til en viss grad strategisk forankret, mens de to andre er en handling basert på at bedriftene følger strømmen.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherHøgskolen i Bodøen_US
dc.subjectbedriftsøkonomien_US
dc.subjectledelseen_US
dc.subjectrelasjonsmarkedsføringen_US
dc.titleMarkedsføring i sosiale medieren_US
dc.typeBachelor thesisen_US
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel