• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra UiN
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
  •   Home
  • Studentarbeider (avsluttet)
  • Studentarbeider (avsluttet) fra UiN
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Saltdal, mulighetens bygd : hvordan er kulturelle arrangementer med på å fremme identitet og omdømme i Saltdal?

Andreassen, Linn-Mari; Kristoffersen, Sanne-Mari
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Andreassen_Linn.pdf (4.495Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/140254
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bacheloroppgaver i bedriftsøkonomi [114]
Abstract
Vi ser at de samfunnsendringene som er skjedd, fra da Norge gikk fra å være et

jordbrukssamfunn til å bli et industriland, kan ha vært med på å øke de sosiale behovene hos

menneskene. Mange jobber i dag i lukkede bedrifter, og har trolig ikke like god kontakt med

naboer og sambygdinger som da vi var et jordbrukssamfunn. Derfor trenger man kulturelle

aktiviteter som kan være en arena som er en pådriver til sosialt samvær og nettverksbygging.

Ettersom BNP har økt, har vi i dag betydelig større muligheter til å investere i goder som

kulturelle aktiviteter.

I denne oppgaven legger vi vekt på hva de kulturelle aktivitetene har å si på det sosiale

fellesskapet, samt identitet og omdømme. Vi har forsøkt å vise dette gjennom eksempler på

kulturelle begivenheter i Saltdal kommune, og knytte disse opp mot teori og funn gjort ute i

felten.

Kort forkalert har vi funnet ut at en persons identitet blir påvirket gjennom arv. Denne arven,

har i vårt tilfelle, vært engasjement rundt dugnadsarbeid. Gjennom frivillig dugnadsarbeid,

har innbyggerne i Saltdal et felles mål, som igjen fører til et fellesskap og gruppeidentitet.

Dugnadsarbeid utøves eksempelvis ved store kulturelle arrangement som "Blåfrostfestivalen",

som besøkes av innbyggere fra andre nærliggende kommuner. Disse publikummerne danner

seg så et bilde av Saltdal, som igjen vil påvirke Saltdals omdømme. Dette viser at det er en

gjensidig avhengighet mellom begrepene identitet og omdømme, og at kulturelle arrangement

er en pådriver for begge disse begrepene.
Description
Studentarbeid i økonomi og ledelse (bachelorgrad) - Høgskolen i Bodø, 2009
Publisher
Høgskolen i Bodø

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit